Ohjelmointiosaaminen

Pienten lasten kanssa tutustutaan teknologiseen ympäristöön ja harjoitellaan ohjelmoinnissa tarvittavia valmiuksia ja perustaitoja. Havainnoidaan ja nimetään arjen teknologiaa ja laitteita sekä pohditaan niiden tarkoitusta ja toimintaa. Lapsia innostetaan ihmettelemään asioita sekä rohkaistaan esittämään kysymyksiä ja etsimään niihin vastauksia. Nimetään ja selitetään ilmiöitä yhdessä. Harjoitellaan loogisen ajattelun taitoja, kuten luokittelua ja vertailua. Opetellaan kertomaan omista ajatuksista ja havainnoista sekä toimimaan yhdessä annettujen ohjeiden mukaisesti. Varhaiskasvatuksessa lapset saavat kokemuksia teknologiasta ja harjoittelevat ohjelmointiin liittyviä taitoja leikkien, pelaten ja yhdessä kokeillen sekä omia tuotoksia ideoimalla ja rakentelemalla.

Ohjelmoinnillinen ajattelu
  • Oppimisympäristöt suunnitellaan siten, että lapset voivat leikeissään harjoitella ohjelmoinnissa tarvittavia ajattelun taitoja: luokittelua, vertailua ja järjestykseen asettamista.
  • Esim. lajitellaan esineitä eri ominaisuuksien perusteella (väri, muoto, koko, materiaali).
  • Vertaillaan erilaisten lelujen kokoa tai havaitaan erilaisten eläinten tai kasvien välisiä eroja.
  • Rakennetaan torni palikoista (suurimmasta pienimpään) tai legoista. Noudatetaan ohjeita ja opetellaan seuraamaan tiettyä järjestystä toiminnassa, esim. pukeutuessa tai siivotessa lelut pois.
  • Lasten kanssa pohditaan ja suoritetaan leikinomaisella tavalla ongelmanratkaisutehtäviä, jotka ovat heidän ikäänsä sopivia.
  • Lapsia rohkaistaan ihmettelemään ja esittämään kysymyksiä ympäris-tön ilmiöistä ja asioista sekä etsimään niihin itse vastauksia ja ratkaisuja.
  • Pelataan muisti- ja palapelejä sekä tehdään helppoja malliaskarteluja.
  • Oppimista täydennetään kuvallisella tuella ja havainnoimalla lasten kanssa säännönmukaisuuksia arjessa, mikä on tehokas tapa tukea heidän kehitystään.
  • Opetellaan leikkien tai toiminnallisten tehtävien avulla toimimaan ohjeen mukaisesti. Ohjeet voivat olla kehollisia, kuvallisia, sanallisia tai ääniin perustuvia. Esim. tanssiohjelmointi, ”koodatun sarjan” luominen aktiviteeteista.
  • Hyödynnetään ”ensin – sitten” -sarjoja arkitilanteissa selkeyden luomiseksi ja sujuvan oppimisprosessin tukemiseksi.
  • Esitellään tehtäviä, leikkejä ja harjoituksia, jotka auttavat lapsia ymmärtämään sarjojen, kaavojen ja järjestyksen (ohjelmoinnin tärkeiden konseptien) perusteita iänmukaisella ja leikkisällä tavalla.
Ohjelmoidut ympäristöt
  • Oppimisympäristöt suunnitellaan siten, että lapset voivat leikeissään harjoitella ohjelmoinnissa tarvittavia ajattelun taitoja: luokittelua, vertailua ja järjestykseen asettamista.
  • Esim. lajitellaan esineitä eri ominaisuuksien perusteella (väri, muoto, koko, materiaali).
  • Vertaillaan erilaisten lelujen kokoa tai havaitaan erilaisten eläinten tai kasvien välisiä eroja.
  • Rakennetaan torni palikoista (suurimmasta pienimpään) tai legoista. Noudatetaan ohjeita ja opetellaan seuraamaan tiettyä järjestystä toiminnassa, esim. pukeutuessa tai siivotessa lelut pois.
  • Lasten kanssa pohditaan ja suoritetaan leikinomaisella tavalla ongelmanratkaisutehtäviä, jotka ovat heidän ikäänsä sopivia.
  • Lapsia rohkaistaan ihmettelemään ja esittämään kysymyksiä ympäris-tön ilmiöistä ja asioista sekä etsimään niihin itse vastauksia ja ratkaisuja.
  • Pelataan muisti- ja palapelejä sekä tehdään helppoja malliaskarteluja.
Tutkiva työskentely ja tuottaminen
  • Rohkaistaan lapsia yhteiseen tutkimiseen ja kokeilemiseen teknologian parissa.
  • Lapset opettelevat kertomaan omista ajatuksistaan ja havainnoistaan sekä harjoittelevat toimimaan erilaisissa rooleissa.
  • Lapsille annetaan mahdollisuus kokeilla päiväkodin digitaalisia laitteita. Tällä tavoin lapset saavat monipuolisia ja sitouttavia mahdollisuuksia oppia ja luoda yhdessä.
  • Lapset saavat harjoitella perusrakennustekniikoita eri materiaaleilla.
  • Tutkitaan koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita. Samalla keksitään ja rakennellaan omia laitteita ja luovia ratkaisuja, joita esitellään toisille.
  • Tutustutaan ja kokeillaan yhdessä pienille sopivia sovelluksia.
  • Lapset osallistuvat leikkeihin ja tuttuihin peleihin, joissa he mielikuvituksellisella tavalla luovat uusia sääntöjä, tehtäviä tai etenemistapoja, mikä stimuloi heidän luovuuttaan ja mielikuvitustaan.
  • Ohjelmoinnissa tarvittavia ajattelun ja yhteistyön taitoja harjoitellaan laaja-alaisesti kaikessa toiminnassa ja eri oppimisen alueilla: ihmetellään, tutustutaan, kokeillaan ja saadaan kokemuksia teknologiasta ja teknologian äärellä.
  • Yhdessä lasten kanssa nimetään lähiympäristön teknisiä laitteita ja tutkitaan, miten ne toimivat.
  • Tutkitaan yhteisten keskustelujen kautta, mitä hyötyä tai apua laitteet ja digitaaliset palvelut voivat tarjota ihmisille.
  • Tutkitaan lasten kanssa ohjeiden antamista arkisissa tilanteissa ja tutustutaan digitaalisiin työkaluihin, joita voidaan ohjelmoida.
  • Lisäksi toteutetaan yhdessä erilaisia interaktiivisia tehtäviä näytön tai tv:n avulla.

 

  • Lapsille annetaan monipuolisia ja sitouttavia mahdollisuuksia tutkia ja kokeilla päiväkodin digitaalisia laitteita.
  • Esitellään ongelmia ja ongelmanratkaisutilanteita, jotka auttavat lapsia ymmärtämään sarjojen, kaavojen ja järjestyksen perusteita leikinomaisesti sekä lasten ikään ja kehitykseen sopivalla tavalla.
Digitaaliset palvelut ja ympäristöt

 Digitaalisella palvelulla tarkoitetaan opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia sovelluksia ja ohjelmia. 

  • Päikky
  • Prion
  • Widgit online

Digitaalisella ympäristöllä tarkoitetaan laajemmin ottaen kaikkia opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia digitaalisia ratkaisuja, palveluita, laitteita ja välineitä.