Ensiaskeleet medialukutaitoon otetaan varhaiskasvatuksessa yhdessä mediaa uteliaasti ihmetellen, leikkien ja ennakkoluulottomasti kokeillen. Lasten kanssa tutustutaan erilaisiin medioihin, mediavälineisiin ja mediasisältöihin arjessa. Median tarinoihin eläydytään ja niitä käsitellään oman ilmaisun keinoin. Median tuottaminen on leikinomaista ja kokeilevaa yhdessä tekemistä, joka samalla rohkaisee lapsia luovaan itseilmaisuun. Mediaa käytetään apuna, kun tutkitaan yhdessä lasten kanssa ympäristöä, etsitään tietoa lapsia kiinnostavista kysymyksistä tai viestitään yhteisistä asioista. Viestinnässä tarpeellisia taitoja – vuorovaikutusta ja toisten huomioimista – harjoitellaan arjessa. Kokemisen ja tekemisen lomassa opetellaan turvalliseen ja vastuulliseen mediavälineiden ja -sisältöjen käyttöön yhdessä aikuisen kanssa.
Median tulkinta ja arviointi
- Lapset tutustuvat yhdessä henkilöstön kanssa erilaisiin medioihin ja niiden sisältöön, ml. kuvaan, liikkuvaan kuvaan ja ääneen sekä niiden yhdistelmiin. Esim. tarkastellaan lehtien ja kirjojen kuvia, katsotaan videoita, pelataan digitaalisia pelejä ja kuunnellaan äänikirjoja.
- Tutkitaan yhdessä lähi-ympäristöä ja maailmaa esimerkiksi valokuvaamalla tai etsimällä tietoa mm. lehdistä, kirjoista tai sovelluksista.
- Lapset tutustuvat henkilöstön kanssa selaimen käyttöön. Yhdessä pohditaan sopivia hakusanoja tai tehdään kuva- ja äänihakuja.
- Rohkaistaan lapsia suhtautumaan uteliaasti mediasisältöihin.
- Opetellaan ymmärtämään, että osa median esittämistä asioista on totta ja osa on kuvitteellisia ja että mediasisällöt ovat ihmisten tekemiä. Hahmotetaan eroa esimerkiksi ottamalla ja muokkaamalla valokuvia itse. Hyödynnetään Green Screen -teknologiaa.
- Tutkitaan ja käsitellään median hahmoja sekä heidän ominaisuuksiaan ja toimintatapojaan samaistumalla leikkien ja luovan ilmaisun kautta.
- Rohkaistaan lapsia keskustelemaan avoimesti kokemuksistaan median parissa, ilmaisemaan tunteitaan ja kertomaan omasta hyvinvoinnistaan.
- Tutkitaan yhdessä mainoksia ja jutellaan haluamisen, tarvitsemisen ja ostamisen eroista. Lapsia rohkaistaan tekemään arjessa vastuullisia valintoja.
- Tutkitaan yhdessä lasten kanssa mediasisältöjä, jotka ovat heidän ikäänsä sopivia, ja lasten omia mielenkiinnon kohteita mediassa käsitellään leikkien ja luovan ilmaisun keinoin.
- Etsitään mediasisällöistä tietoa lapsia kiinnostavista kysymyksistä.
- Lasten suhdetta mediaan tuetaan kannustamalla lapsia valitsemaan turvallista mediasisältöä, joka on heidän ikäänsä sopivaa.
- Pohditaan lähdekritiikkiä ja lapsia rohkaistaan esittämään ajankohtaisia kysymyksiä.
- Keskustellaan yhdessä lasten kanssa, miten media näkyy ja vaikuttaa lasten arjessa, kuten leikeissä ja elinympäristössä.
- Keskustellaan yhdessä lasten mediankäytöstä perheissä, ml. mediasisällöstä, ruutuajasta.
- Tutkitaan mediaa lasten arjessa aktivoivien toimintatapojen kautta.
- Opetellaan turvallista mediankäyttöä. Mediankäytöstä sovitaan aikuisen kanssa, ja lapsia rohkaistaan kertomaan mediasisällön herättämistä kokemuksistaan ja tunteistaan aikuiselle.
- Keskustellaan yhdessä siitä, että omaa yksityisyyttään ja kehoaan on oikeus suojata. Kerrotaan, että lapselta on kysyttävä lupa otettaessa ja esitettäessä lapsesta kuvia tai videoita.
- Keskustellaan lasten kanssa siitä, että osa mediasisällöistä on lapsille sopivia, osa ei. Tuodaan esille ikärajat ja niiden suojeleva tarkoitus. Keskustellaan lasten ja huoltajien kanssa lasten turvallisesta mediankäytöstä.
- Lapset oppivat, että jokaisella on oikeus päättää tekemänsä työn käyttämisestä. Lasten kanssa keskustellaan valokuvaus- ja videointiluvasta. Lisäksi lapset ovat tietoisia tekijänoikeuksista ja oppivat tekijänoikeuksien merkityksestä toiminnassa; kaikilla on oikeus päättää tekemänsä työn käyttämisestä.
- Opetellaan käyttämään mediaa tiedon hankinnassa ja jäsentämisessä. Tutkitaan yhdessä ympäristöä ja maailmaa esimerkiksi valokuvaamalla tai etsimällä mediasisällöistä tietoa lapsia kiinnostavista kysymyksistä.
- Rohkaistaan lapsia suhtautumaan uteliaasti mediasisältöihin. Opetellaan samalla kriittisyyttä: ohjataan lapsia kysymään näkemästään ja kuulemastaan.
- Rohkaistaan lapsia kertomaan median parissa syntyneistä kokemuksistaan ja tunteistaan monipuolisin ilmaisukeinoin.
- Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa mediankäytön ikärajoista ja median parissa vietetystä ajasta.
- Ohjataan lapsia ystävällisyyteen ja toisten huomioon ottamiseen arkisissa tilanteissa. Ohjataan huomaamaan omien sanojen, eleiden ja toiminnan vaikutus toisiin.
- Lapset harjoittelevat viestintää ja jakavat ajatuksia erilaisista teemoista. Havainnoidaan yhdessä arjen viestintätilanteita ja harjoitellaan viestintää esimerkiksi leikkien ja ilon kautta.
- Määritellään yhteiset suuntaviivat ja ohjataan lapsia turvalliseen mediankäyttöön.
- Esitellään mediavälineitä ja harjoitellaan niiden vastuullista käsittelyä yhdessä lasten kanssa.
- Pohditaan yhdessä lasten kanssa yksityisyydensuojaa. Keskustellaan yhdessä siitä, että omaa yksityisyyttään ja kehoaan on oikeus suojata.
- Keskustellaan lasten ja huoltajien kanssa turvallisesta mediankäytöstä. Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa myös mediankäytön ikärajoista. Lapsia kannustetaan hakemaan tukea aikuiselta.
- Huoltajien kanssa keskustellaan digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja toimimisesta digitaalisissa ympäristöissä. Huoltajat osallistetaan myös lasten omien työvälineiden ja laitteiden käyttöä koskeviin keskusteluihin. Lisäksi huoltajien kanssa keskustellaan lasten yksityisyydensuojasta.
- Lapsia kannustetaan leikinomaisesti sekä erilaisten mediatyökalujen ja sovellusten avulla tuottamaan mediasisältöjä, kuten digitarinoita, äänitaltiointeja tai piirroksia.
- Tutustutaan yhdessä lasten tuotoksiin, esim. digitaalisten näyttelyjen tai diaesitysten kautta.
- Lapsia tuetaan ja kannustetaan jakamaan omia kertomuksiaan, esim. dokumentoimaan omia satujaan.
- Toteutetaan yhdessä lisättyyn todellisuuteen (AR) liittyvä hanke erilaisten sovellusten avulla.
- Tutkitaan ja käsitellään median hahmoja sekä heidän ominaisuuksiaan ja toimintatapojaan samaistumalla leikkien kautta.
- Rohkaistaan lapsia kertomaan ajatuksistaan yhteisessä ideoinnissa ja päätöksenteossa.
- Painotetaan, miten tärkeää on kunnioittaa toisten puheenvuoroja, ja harjoitellaan asiaa kuuntelemalla tarkkaavaisesti.
- Kannustetaan lapsia osallistumaan pedagogiseen dokumentointiin, millä luodaan osallisuutta prosessiin esim. Prionissa. Lapsia kannustetaan myös jakamaan tarinoitaan ja kokemuksiaan kotona.
- Tutkitaan mainoksia ja jutellaan haluamisen, tarvitsemisen ja ostamisen eroista.
Digitaalisella palvelulla tarkoitetaan opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia sovelluksia ja ohjelmia.
- Päikky
- Prion
- Widgit online
- Polyglutt
Digitaalisella ympäristöllä tarkoitetaan laajemmin ottaen kaikkia opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia digitaalisia ratkaisuja, palveluita, laitteita ja välineitä.