Digitaalinen osaaminen
Digitaalisuus on tärkeä osa yhteiskuntaa, joka vaikuttaa lapsen oppimiseen ja osallisuuteen. Varhaiskasvatuksen tehtävänä on yhteistyössä kotien kanssa tukea lapsen ymmärrystä digitaalisuudesta. Käyttämällä digitaalisia välineitä leikissä ja oppimisessa, edistetään lasten luovan ajattelun ja yhteistoiminnan taitoja.
Henkilöstön tulee ohjata lapsia digitaalisten ympäristöjen vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön, johon liittyy myös digitaalinen turvallisuus sekä kriittinen ajattelu. Tavoitteenamme on, että kaikki lapset saavat riittävät valmiudet digitaalisessa maailmassa viihtymiseen.
- Henkilöstö tekee oppimisympäristössä olevat välineet ja laitteet lapsille tutuksi.
- Lasten kanssa tutkitaan ja ihmetellään teknologiaa arjen ympäristöissä. Lasten kanssa opetellaan, että teknologia on luonteva osa oppimisympäristöä.
- Lapset saavat oppia nimeämään digitaalisia laitteita oppimisympäristössä ja tunnistamaan yleisimpiä symboleja.
- Lasten kanssa opetellaan laitteiden ja välineiden turvallista ja huolellista käyttöä. Lapset harjoittelevat käyttämään mobiililaitteen ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia. Esim. käynnistämään, sammuttamaan ja lataamaan iPadin.
- Otetaan kuvia ja katsotaan niitä yhdessä iPadilta tai peilataan näyttö suuremmaksi näytöksi.
- Käytetään yhdessä pedagogisia sovelluksia, aikuisen tuella.
- Sovellukset integroidaan erilaisiin oppimisympäristöihin ja samalla tutkitaan, miten saadaan toivottuja tuloksia käyttämällä näitä sovelluksia.
- Kehitetään kykyä vuorotella helposti erilaisten laitteiden välillä.
- Lasten kanssa opetellaan, mikä on selain, mitä selaaminen tarkoittaa ja mikä internet on.
- Tutkitaan yhdessä lasten omia leluja ja miten ne toimivat
- Lapset saavat harjoitella erilaisia luovia ilmaisumuotoja, esim. piirtämistä, nimensä kirjoittamista, valokuvaamista, videoimista ja sisällön muokkaamista yksinkertaisilla toiminnoilla.Tehdään yhdessä kuva- ja videohankkeita, käytetään äänitallennusta, luodaan yhdessä digitaalisia kirjoja.
- Lapset tekevät animaatioita ja yksinkertaisia diagrammeja.
- Digitaalisia oppimisympäris-töjä käytetään osana kehityksen ja opetuksen tukea. Digitaalisia oppimis-ympäristöjä käytetään moniaistisesti sekä kielellä leikkimiseen ja omien tarinoiden kertomiseen.
- Lasten kanssa tutustutaan kokeillen ja leikitellen erilaisiin sovelluksiin oppimisen alueiden aihepiirien kautta.
- Lapset saavat opetella leikkisää lukemista ja kirjoittamista. Lukemisen ja kirjoittamisen ensiaskelia tuetaan digitaalisten ympäristöjen avulla.
- Lapset saavat harjoitella omien ja yhteisten digitaalisten kirjojen tekemistä laajan tekstikäsityksen mukaisesti, jossa tekstit voivat olla sanallisia, kuvallisia, auditiivisia, numeerisia tai kinesteettisiä symboleja tai niiden yhdistelmiä.
- Tutkitaan ja kokeillaan erilaisia digitaalisia kyniä ja näppäimistöjä.
- Lasten kanssa harjoitellaan erilaisia tapoja ohjata laitteita.
- Lasten kanssa pelataan ja tutkitaan pelien logiikoita, keksitään uusia pelejä ja muokataan tuttuja pelejä. Digitaalisissa ympäristöissä hyödynnetään pelillisiä elementtejä.
- Varmistaa, että digitaalista osaamista edistävät välineet ovat tarkoituksen-mukaisessa käytössä. Tarvittaessa henkilöstö informoi varhaiskasvatuksen järjestäjää oppimisympäristöä koskevista puutteista.
- Näyttää esimerkkiä teknologian tarkoituksenmukaisesta käytöstä arjessa.
- Henkilöstö tekee oppimisympäristössä olevat välineet ja laitteet lapsille tutuksi. Lasten kanssa tutkitaan, miten teknologia muodostaa luontevan osan oppimisympäristöä.
- Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa mahdollisesta lasten omien välineiden ja laitteiden käytöstä.
- Henkilöstö tuntee ja käyttää sopivia digitaalisia palveluja, jotka tukevat lasten varhaiskasvatusta. Digitaalisia palveluita käytetään pedagogisessa dokumentoinnissa aktiivisesti.
- Lasten kanssa keskustellaan ongelmista ja tutkitaan, miten teknologiaa voidaan käyttää ongelmien ratkaisemiseen. Lapsille myös opetetaan kuvailemaan ongelmien potentiaalisia ratkaisuja.
- Tuetaan lasten kykyä ymmärtää ja analysoida tietoa terveen lähdekriittisen ymmärryksen luomiseksi jo varhaisesta iästä lähtien.
- Henkilöstö osallistuu digitaalisen osaamisen edistämiseen liittyvään täydennyskoulutukseen.Henkilöstö tietää, mistä saa digitaalisten ympäristöjen käytön tukea, ja hakee sitä tarvittaessa.
- Ryhmän iPadin käytölle laaditaan yhdessä säännöt.
- Henkilöstö pyytää lapsilta luvan heidän kuviensa ja tuotostensa julkaisemiseen. Lasten kanssa opetellaan, että kuvan ottamiseen ja julkaisuun tulee aina olla lupa.
- Lasten kanssa keskustellaan käytössä olevista digitaalisista palveluista pedagogiseen dokumentointiin liittyen.
- Pohditaan yhdessä sovellusten ikärajoja ja digitaalisten laitteiden ruutuaikaa.
- Tutustutaan lasten digitaaliseen maailmaan ja sen ajankohtaisiin ilmiöihin.
- Lapsille tarjotaan vain ikä- ja kehitystasoon sopivaa sisältöä.
- Harjoitellaan yhdessä kriittisen lukutaidon ensiaskelia.
- Harjoitellaan digitaalisten laitteiden käyttöä eri asetuksilla, esim. äänenvoimakkuus. Opetellaan antamaan muille työrauha. Keskustellaan tilanteista, joissa on sopivaa käyttää kuulokkeita.
- Lapset saavat käyttää erilaisia sovelluksia yhdessä henkilöstön kanssa lyhyitä hetkiä kerrallaan. Pohditaan yhdessä, miten digitaalisen laitteen käyttö lopetetaan.
- Harjoitellaan yhdessä hyvää ergonomiaa ja taukojen pitämistä. Venytellään, jumpataan ja liikutaan runsaasti ja säännöllisesti.
- Lapsille tarjotaan digitaalisia ympäristöjä, jotka kannustavat liikkumiseen. Suositellaan jumppavideoita tai sovelluksia, jotka edistävät liikkumista ja aktiivisuutta.
- Henkilöstö ja lapset opettelevat yhdessä laitteiden ja välineiden turvallista ja huolellista käyttöä.
- Henkilöstö huolehtii siitä, että laitteet ja välineet ovat lasten saatavilla, jotta heitä kannustetaan käyttämään niitä leikeissä ja oppimisessa.
- Henkilöstö vastaa ruutuajassa pitäytymisestä ja digitaalisten laitteiden tarkoituksenmukaisesta käytöstä.
- Lapsille tarjotaan vain ikä- ja kehitystasoon sopivaa sisältöä.
- Henkilöstö huolehtii tietosuojasta lasten kuvien ja tuotosten julkaisussa.
- Henkilöstö kertoo huoltajille henkilötietojen käsittelystä (ml. Varda) kunnan ohjeiden mukaisesti.
- Keskustelee huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen ja palvelujen käytöstä ja toimintatavoista.
- Sopii huoltajien kanssa lasten kuvien ottamisesta ja julkaisemisesta sekä lasten tuotosten julkaisemisesta.
- Varmistaa, että kaikki huoltajat pääsevät tiedon äärelle digitaalisissa palveluissa (esim. Päikky ja Prion). Virallinen ja epävirallinen viestintä erotetaan toisistaan.
- Henkilöstö pyytää lapsilta luvan heidän kuviensa ja tuotostensa julkaisemiseen. Lasten kanssa opetellaan, että kuvan ottamiseen ja julkaisuun on tärkeää olla lupa.
- Tuntee tietosuoja- ja tietoturva-ohjeet ja noudattaa niitä huolellisesti.
- Tietää, mitä turvakielto* tarkoittaa, ja osaa kertoa turvakiellon alaisten tietojen käsittelystä perheille varhaiskasvatuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
*Turvakielto tarkoittaa turvallisten tietojärjestelmien käyttöä, pääsyn rajoittamista valtuutettuihin henkilöihin sekä perheiden informoimista siitä, miten heidän lastensa tiedot suojataan turvakiellon ohjeiden mukaisesti, jotta lasten yksityistietojen käsittely on turvallista ja kunnioittavaa.
- Digitaalisia ympäristöjä käytetään lasten ajatusten ja mielenkiinnon kohteiden näkyväksi tekemisessä. Lapset saavat kokemuksia siitä, miten digitaalisissa palveluissa voi osallistua yhteisön toimintaan. Digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään, kun luodaan ympäristöä, jossa kaikki pääsevät loistamaan kehityksensä, ikävaiheensa ja edellytystensä mukaan.
- Tutustutaan yhdessä lasten kanssa yksinkertaisiin emojeihin, painopisteenä tunnekasvatus. Yhteisöllisessä digitaalisessa työskentelyssä kiinnitetään erityistä huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitoihin sekä ennaltaehkäistään kiusaamista.
- Lapset ovat aktiivisesti mukana digitaalisia ympäristöjä hyödyntävän leikin ja oppimisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään fiktiivisiin rooleihin, satuihin ja tarinoihin eläytymisessä.
- Ylläpitää myönteistä suhtautumista digitaalisiin vuorovaikutteisiin palveluihin ja käyttää niitä lasten kanssa fiktiivisten roolien, satujen ja tarinoiden tutkimiseen.
- Henkilöstö hyödyntää digitaalisia palveluja yhteydenpidossa huoltajiin vuorovaikutusta vahvistaen. Suljettuja yhteisöllisiä palveluja, esim. Prionia, hyödynnetään tarkoituksen-mukaisesti. Lasten kanssa harjoitellaan oman sisällön tuottamista näissä digitaalisissa ympäristöissä.
- Ratkaistaan yhdessä mahdollisia digitaalisissa palveluissa kohdattuja ongelmia. Harjoitellaan lasten kanssa sosioemotionaalisia taitoja ja työskennellään aktiivisesti kiusaamisen ennaltaehkäisyn parissa.
- Jokaiselle lapselle taataan monipuoliset osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet, ja lapsen uskoa omiin vaikuttamis-mahdollisuuksiinsa vahvistetaan hyödyntämällä digitaalisia palveluja.
- Lapset tutustuvat henkilöstön kanssa selaimen käyttöön. Pohditaan sopivia hakusanoja.
- Lapset tekevät henkilöstön kanssa kuva- ja äänihakuja.
- Luokittelua ja ryhmittelyä tehdään hauskojen ja inspiroivien harjoitusten avulla pelillisesti digitaalisissa palveluissa.
- Lasten kriittisen lukutaidon kehitystä tuetaan keskustelemalla siitä, mikä on totta digitaalisessa maailmassa.
- Opitaan yhdessä tunnistamaan internetin ikärajasymboleja.
- Tutustutaan tutkivien toimintatapojen kautta lasten arjen teknologiaan.
- Lasten kanssa toteutetaan yhteisöllisiä luovia hankkeita, joissa on digitaalisia elementtejä. Luodaan ja rakennetaan uutta yhdessä.
- Tehdään tutkimuksia käyttämällä apuna teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä. Näitä hyödynnetään havaintojen tekemisessä, tiedon jäsentämisessä ja tiedon ymmärtämisessä.
- Tuetaan lasten yksilöllisiä tapoja ilmaista itseään ja mahdollisuuksia kokeilla luovaa tuottamista digitaalisissa palveluissa.
- Pedagogisen digitaalisen dokumentoinnin käyttöä edistetään luomalla yhdessä kuvia ja videoita sisältävää sisältöä.
- Lapset osallistuvat hanketöiden muodossa suunnitteluun, pohdintaan ja arviointiin.
- Lapsia kannustetaan kysymään kysymyksiä, joihin etsitään yhdessä vastauksia digitaalisia palveluja hyödyntäen.
- Herättelee lasten motivaatiota ja uteliaisuutta tutkivaan työskentelyyn.
- Tietoa esitetään lapsille sopivin keinoin: kielellisesti, kuvallisesti ja kehollisesti.
- Henkilöstö sopeuttaa tiedon sisällön lasten yksilöllisten tarpeiden mukaan.
- Kuunnellaan lasten aloitteita ja syvennetään niitä hyödyntäen digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksia. Luodaan lapsille mahdollisuuksia kokeilla luovaa tuottamista digitaalisissa palveluissa laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
- Tutkitaan ja keskustellaan tiedon luotettavuudesta laajan tekstikäsityksen mukaisesti, jossa tekstit voivat olla sanallisia, kuvallisia, auditiivisia, numeerisia tai kinesteettisiä symboleja tai niiden yhdistelmiä.
Digitaalisella palvelulla tarkoitetaan opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia sovelluksia ja ohjelmia.
- Päikky
- Prion
- Widgit online
- Polyglutt
Digitaalisella ympäristöllä tarkoitetaan laajemmin ottaen kaikkia opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia digitaalisia ratkaisuja, palveluita, laitteita ja välineitä.