Ohjelmointiosaaminen

Lasten kanssa tutustutaan tietokoneeseen ja havainnoidaan tietokoneiden ohjaamaa teknologiaa arjen ympäristöissä. Tutkitaan yhdessä laitteiden toimintaperiaatteita. Harjoitellaan järjestelemään asioita eri tavoin ja perustein sekä selitetään havaintoja ja ratkaisuja yhdessä. Pohditaan, jäsennetään ja tutkitaan arjen ilmiöitä ja ongelmia. Tutustutaan erilaisiin toimintaohjeisiin sekä kokeillaan leikillisesti toimintaohjeiden noudattamista ja antamista. Esiopetuksessa lapset saavat kokemuksia luovasta tekemisestä ja ilmaisusta teknologian avulla. He keksivät ja rakentelevat omia laitteita, robotteja ja pelillisiä ympäristöjä sekä kuvailevat niiden toimintaperiaatteita. Heitä kannustetaan esittämään omia ideoitaan sekä kuuntelemaan toisia ja jakamaan tehtäviä yhteisessä työskentelyssä.

Ohjelmoinnillinen ajattelu

  • Lasten kanssa kokeillaan ja tuotetaan leikillisesti toimintoja, jotka toistuvat säännönmukaisesti, kuten rytmitykset. Lisäksi pohditaan syy-seuraussuhteita. Tehtyjä valintoja sanallistetaan ja selitetään yhdessä.
  • Lapsia ohjataan luokittelemaan, vertailemaan ja järjestämään asioita tietyin perustein (esim. muoto, koko, väri).
  • Leikitään sääntöpelejä.
  • Lapsia kannustetaan tutkimaan ja jäsentämään arjen ilmiöitä sekä pohtimaan niihin liittyviä kysymyksiä.
  • Harjoitellaan ongelmanrat-kaisutaitoja. Lasten kanssa harjoitellaan kuvailemaan ja selittämään havaintoja sekä pohtimaan omia ratkaisuja.
  • Tehdään haastavampia malliaskarteluja ohjeen mukaan.
  • Laaditaan ohjeita ja sääntöjä ja pohditaan yhdessä niiden merkitystä.
  • Tutustutaan algoritmin käsitteeseen tutkimalla erilaisia toimintaohjeita ja tapoja antaa ohjeita. Kokeillaan leikillisesti toimintaohjeiden antamista ja noudattamista.
  • Tutustutaan pienten lasten digisanastoon.
  • Leikitään analogisia ohjelmointirobottileikkejä pareittain.
  • Käytetään tukena ohjelmointirobotteja ja sovelluksia.
  • Lasten kanssa kokeillaan ja tuotetaan leikillisesti toimintoja, jotka toistuvat säännön-mukaisesti, kuten rytmitykset. Lisäksi pohditaan syy-seuraus-suhteita. Tehtyjä valintoja sanallistetaan ja selitetään yhdessä.
  • Lapsia ohjataan luokittelemaan, vertailemaan ja järjestämään asioita tietyin perustein (esim. muoto, koko, väri).
  • Tutustutaan lasten kanssa ongelmanratkaisutaitoihin ja mallintamiseen ihmettelemällä, esittämällä kysymyksiä ja miettimällä ratkaisuja.
Ohjelmoidut ympäristöt
  • Lapsia ohjataan tunnistamaan ja nimeämään arkisesta ympäristöstä esineitä, laitteita ja digitaalisia palveluita, jotka toimivat tietokoneen ohjaamina. Pohditaan ja tutkitaan yhdessä, mitä ne tekevät ja miksi.
  • Keskustellaan yhdessä, miten ja miksi tietokoneet ohjaavat tunnistettuja esineitä. Pohditaan, kuka ohjelmoi laitteet?
  • Pohditaan lasten kanssa, miksi erilaisilla laitteilla ja sovelluksilla kerätään tietoja ihmisten toiminnasta. Keskustellaan myös lapsille tutuista mediasisällöistä ja ympäristöistä, joissa he niitä seuraavat.
  • Pohditaan yhdessä, millä perusteella esimerkiksi suoratoistopalvelussa käyttäjälle suositellaan eri sisältöjä.
  • Pohditaan yhdessä ikärajojen merkitystä.
Tutkiva työskentely ja tuottaminen
  • Lapsia rohkaistaan kertomaan ideoistaan toisilleen yhteisten hankkeiden toteuttamiseksi.
  • Ohjataan lapsia ratkomaan ongelmia ja tehtäviä pohtimalla ja kokeilemalla yhdessä.
  • Harjoitellaan esittämään omia ideoita toisille sekä jakamaan tehtäviä yhteisen hankkeen toteuttamiseksi
  • Ratkotaan oman ryhmän kanssa vastaan tulevia haasteita, esim. lasten palavereissa.
  • Laajennetaan lasten teknologiaan liittyvää kokemusmaailmaa mielikuvituksen keinoin.
  • Tutustutaan robotiikkaa hyödyntäviin laitteisiin etsimällä tietoa erilaisista lähteistä.
  • Suunnitellaan ja rakennellaan eri materiaaleista omia laitteita ja robotteja sekä kuvaillaan toisille niiden tarkoitusta ja toimintaperiaatteita.
  • Pelataan erilaisia pelejä ja tutkitaan yhdessä niiden toimintaperiaatteita.
  • Suunnitellaan ja toteutetaan lasten kanssa toiminnallisia ja tarinallisia ympäristöjä, joissa käytetään pelillisiä elementtejä, kuten sääntöjä, pisteiden laskua tai aikarajoituksia. Ideoidaan omia pelihahmoja.
  • Koodataan tanssia ja mietitään, millaisia askelia eri kohtiin tansseja voisi rakentaa.
  • Tutustutaan leikinomaisten tehtävien kautta ohjelmointiajattelun malliin. Yhdistetään analogiset ja digitaaliset työkalut luonnollisella tavalla.
  • Annetaan ohjeita jakamalla ne hyvin pieniin osiin.
  • Pohditaan yhdessä, miten laitteet toimivat portaittain saamiensa käskyjen mukaan.
  • Ohjelmointiajattelun kehittämisessä käytetään oppimisrobotteja ja ohjelmointisovelluksia. Lapset saavat kokemuksia luovasta tekemisestä ja ilmaisusta teknologian avulla.
  • Harjoitellaan yhdessä koodauksen perusteita ja tutustutaan algoritmeihin
Digitaaliset palvelut ja ympäristöt

 Digitaalisella palvelulla tarkoitetaan opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia sovelluksia ja ohjelmia. 

  • Päikky
  • Prion
  • Widgit online
     

Digitaalisella ympäristöllä tarkoitetaan laajemmin ottaen kaikkia opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia digitaalisia ratkaisuja, palveluita, laitteita ja välineitä.