Programmeringskunnande
Med små barn bekantar man sig med teknologisk miljö och övar färdigheter som behövs för programmering. Barnen observerar vardagsteknologi, funderar över dess funktion och syfte, och uppmuntras att ställa frågor om fenomen i omgivningen. Tillsammans namnger och förklarar man dessa fenomen.
Barnen tränar logiskt tänkande genom klassificering och jämförelse, och övar på att berätta om sina tankar och observationer samt att följa instruktioner. Genom lek, spel och experimentering får barnen erfarenheter av teknologi och övar programmeringsfärdigheter genom att planera och bygga egna produkter.
- Man namnger digitala apparater i närmiljön och tar reda på hur de fungerar.
- Man observerar teknologins roll i vardagslivet tillsammans med barnen.
- Tillsammans funderar man över vilken hjälp eller nytta människor har av apparater och digitala tjänster.
- Man samtalar med barnen om hur tekniska enheternas och apparnas funktion påverkar deras agerande. Tillsammans letar man efter praktiska exempel i den egna närmiljön, såsom kartappar, QR-koder, rörelsesenorer och barnens närvarotaggar.
- Genom att komplettera lärandet med visuellt stöd och tillsammans med barnen observera regelbundenheter i vardagliga situationer, skapas ett effektivt sätt att stödja deras utveckling.
- Genom lek och aktivitetsbaserade övningar lär sig barnen att följa olika typer av instruktioner, såsom kroppsliga, visuella, verbala eller ljudbaserade. Ett exempel på detta är dansprogrammering, där de skapar en 'kodad sekvens' av aktiviteter
- Genom att använda 'först - sedan'-sekvenser i vardagliga situationer skapas tydlighet och stöd för en smidig lärprocess.
- Introducerar uppgifter, lekar och övningar som ger barnen en grundläggande förståelse för sekvenser, mönster och ordning – viktiga koncept inom programmering – på ett sätt som är anpassat till deras ålder och lekfulla lärstil.
- Man namnger digitala apparater i närmiljön och tar reda på hur de fungerar.
- Man observerar teknologins roll i vardagslivet tillsammans med barnen.
- Tillsammans funderar man över vilken hjälp eller nytta människor har av apparater och digitala tjänster.
- Man samtalar med barnen om hur tekniska enheternas och apparnas funktion påverkar deras agerande. Tillsammans letar man efter praktiska exempel i den egna närmiljön, såsom kartappar, QR-koder, rörelsesenorer och barnens närvarotaggar.
- Barnen uppmuntras att tillsammans utforska och experimentera med teknik.
- Barnen får lära sig att berätta om sina egna tankar och observationer samt öva på att agera i olika roller.
- Barnen ges möjlighet att prova de digitala enheterna på daghemmet , för att ge barnen en mångsidig och engagerande möjligheter att lära och skapa tillsammans.
- Barnen får öva på grundläggande byggtekniker med olika material.
- Man undersöker maskiners och apparaters funktionsprinciper, samtidigt som de får skapa och bygga egna kreativa tekniska lösningar och presentera dem för andra.
- Man bekantar sig med och provar på appar som är lämpliga för små barn.
- Barnen deltar i lekar och befintliga spel där de, på ett fantasifullt sätt, skapar nya regler, uppgifter eller sätt att fortsätta, vilket stimulerar deras kreativitet och fantasi.
- Kognitiva färdigheter och samarbetsfärdigheter för programmering integreras brett i alla aktiviteter och lärområden, där barnen förundras, bekantar sig, testar och får erfarenheter av och med tekniken
- Tillsammans med barnen namnger man tekniska enheter i närmiljön och undersöker hur dessa enheter fungerar.
- Genom gemensamma diskussioner utforskar man tillsammans med barnen vilken nytta eller hjälp enheter och digitala tjänster kan erbjuda människor.
- Tillsammans med barnen utforskar man att ge anvisningar i olika vardagliga situationer och bekantar sig med digitala verktyg som kan programmeras.
- Man genomför också olika interaktiva uppgifter tillsammans med hjälp av skärm eller tv.
- Man ger barnen mångsidiga och engagerande möjligheter möjlighet att få utforska och prova de digitala enheterna på daghemmet.
- Introducerar problem- och lösningssituationer som ger barnen förståelse för grunderna i sekvenser, mönster och ordning på ett lekfullt sätt som passar barnens ålder och utveckling.
Med digitala tjänster avses applikationer och program som används i småbarnspedagogiken.
- Päikky
- Prion
- Widgit online
Med digitala miljöer avses på ett allmänt plan alla digitala lösningar, tjänster, apparater och verktyg som används i småbarnspedagogiken.