Medieläskunnighet

De första stegen i medieläskunnighet inom småbarnspedagogiken tas genom att tillsammans med barnen utforska och leka med olika medier. Barnen bekantar sig med medier, medieredskap och innehåll, och bearbetar berättelser genom eget uttryck. Medieproduktion sker på ett lekfullt och kreativt sätt som uppmuntrar till självuttryck.

Medier används för att undersöka miljön, söka information och kommunicera om gemensamma frågor. I vardagen övas kommunikation, samspel och hänsyn till andra. Genom att uppleva och skapa tillsammans med vuxna lär sig barnen att använda medieredskap och innehåll på ett tryggt och ansvarsfullt sätt.

Tolkning och bedömning av medier

  • Barnen får utforskar tillsammans med personalen olika medier samt dess innehåll, inklusive bilder, rörliga bilder och ljud samt kombinationer av dessa. T.ex. som att utforska bilder i tidningar och böcker, titta på videor, spela digitala spel och lyssna på ljudböcker.
  • Barnen får bekanta sig med närmiljön och världen tillsammans med personalen genom att ta fotografier eller leta efter information i t.ex. tidningar, böcker, eller appar. Barnen får öva på att använda en webbläsare. Tillsammans funderar man över lämpliga sökord eller gör bild- och röst sökningar.
  • Barnen uppmuntras att förhålla sig nyfiket till medieinnehåll.
  • Tillsammans lär man sig förstå att viss information i medierna är sann, medan annan är påhittad, och att medieinnehåll skapas av människor. För att barnen ska förstå skillnaden erbjuds aktiviteter där barnen själva fotar och redigera fotografierna. Green screen teknik kan användas med fördel.
  • Man utforskar och behandlar figurer i medierna, deras egenskaper och sätt att agera genom att leva sig in i dem genom lek och kreativa uttryck.
  • Barnen uppmuntras att öppet diskutera sina erfarenheter av medier och uttrycka sina känslor samt berätta om sitt eget välbefinnande.
  • Tillsammans undersöker man reklam och diskuterar skillnaderna mellan att vilja ha, behöva och köpa.Barnen uppmuntras att göra ansvarsfulla val i vardagen.
  • Tillsammans med barnen utforskar man medieinnehåll som är lämpligt för deras ålder, och barnens egna intresseområden i medierna behandlas genom lek och kreativa uttryck.
  • Tillsammans söker man information om frågor som intresserar barnen i medieinnehållet.
  • Barnens förhållande till medier stöds genom att uppmuntra dem att välja säkra medieinnehåll som är anpassade till deras åldersnivå.
  • Man funderar tillsammans på källkritik och uppmuntrar barnet att ställa aktuella frågor.
  • Man diskuterar tillsammans med barnen över hur medierna syns och påverkar deras vardag, inklusive lekar och livsmiljö.
  • Man deltar i diskussioner med barnen om medieanvändningen i deras familjer, inklusive medieinnehållet, skärmtid
Verksamhet i mediemiljöer
  • Genom aktiverande arbetssätt studerar man media i barnens vardag .
  • Barnen får lära sig trygg medieanvändning, tillsammans kommer man överens om medieanvändningen med en vuxen, och barnen uppmuntras att berätta om sina erfarenheter och känslor som medieinnehållen väcker åt en vuxen.
  • Man pratar tillsammans om att man har rätt att skydda sin integritet och sin kropp. Man berättar att man måste fråga barnet om lov innan man tar eller visar bilder eller videor av ett barn.
  • Man pratar med barnen om att en del medieinnehåll är lämpliga för barn, medan andra inte är det. Man lyfter fram åldersgränser och deras skyddande syfte. Man diskuterar med barnen och vårdnadshavarna om barnens trygga medieanvändning.
  • Barnen lär sig att alla har rätt att besluta om användningen av det egna arbetet. Tillsammans diskuterar man fotograferings- och filmtillstånd med barnen samtidigt som man är medveten om och lär dem vikten av upphovsrätt i verksamheten, där alla har rätt att bestämma över användningen av sina egna arbeten.
  • Man lär sig att använda medier för att skaffa och strukturera information. Man utforskar miljön och världen tillsammans exempelvis genom att fotografera eller leta efter information i medieinnehåll om frågor som intresserar barnen.
  • Barnen uppmuntras att förhålla sig nyfiket till medieinnehåll. Samtidigt lär man sig att vara kritisk: barnen styrs till att ställa frågor om det de ser och hör.
  • Barnen uppmuntras att dela sina erfarenheter och känslor som medieinnehållet väcker genom mångsidiga uttryckssätt.
  • Personalen diskuterar tillsammans med vårdnadshavarna åldersgränserna för medieanvändning och den tid som spenderas på medierna.
  • Barnen handleds mot vänlighet och att visa hänsyn mot varandra i vardagliga situationer. De leds även att vara medvetna om konsekvenserna av sina egna ord, gester och handlingar gentemot andra.
  • Barnen tränar på kommunikation och delar tankar om olika teman. Vardagliga kommunikativa situationer observeras och övningar genomförs, med inslag av lek och glädje.
  • Fastställer gemensamma riktlinjer och handleder barnen till trygg medieanvändning.
  • Introducerar och tränar ansvarsfull hantering av medieverktyg tillsammans med barnen .
  • Tillsammans med barnen reflekterar man över begreppet integritetsskydd. Man diskuterar tillsammans med barnen att man har rätt att skydda sin integritet och sin kropp.
  • Tillsammans med barnen och deras vårdnadshavare diskuterar man trygg medieanvändning. Personalen engagerar sig även i samtal med vårdnadshavarna om åldersgränser för medieanvändning. Man uppmuntrar barnen att söka stöd från en vuxna.
  • Samtal med vårdnadshavarna inkluderar diskussioner om användningen av digitala miljöer och hur man agerar där. Man involverar även vårdnadshavarna i överläggningar om användning av barnens egna verktyg och enheter, samt diskuterar barnens integritetsskydd med dem.
Medieproduktion
  • På lekfulla sätt uppmuntras barnen att producera medieinnehåll med olika medieverktyg och appar, såsom digitala berättelser, ljudupptagningar eller teckningar.
  • Tillsammans betraktar man barnens alster, till exempel genom digitala vernissager eller bildspel.
  • Barnen får stöd och uppmuntran att dela sina berättelser, ex. att dokumentera egna sagor .
  • Tillsammans genomför man ett projekt för förstärkt verklighet (AR) med hjälp av olika appar.
  • Man diskuterar om figurer i medierna och deras egenskaper och sätt att agera genom att leva sig in i dem genom lek.
  • Barnen uppmuntras att dela sina tankar och berätta under gemensamma reflektioner och vid beslutsfattande.
  • Man poängterar vikten av att respektera varandras tur att berätta, och det tränas noggrant på att lyssna uppmärksamt.
  • Barnen uppmuntras att vara delaktiga i den pedagogiska dokumentationen för att skapa delaktighet i processen t.ex. i Prion. Barnet uppmuntras att även dela sina berättelser och upplevelser hemma.
  • Tillsammans studerar man reklam och diskuterar skillnaderna mellan att vilja ha, behöva och köpa.
Digitala tjänster och miljöer

Med digitala tjänster avses applikationer och program som används i småbarnspedagogiken.

  • Päikky
  • Prion
  • Widgit online
  • Polyglutt

Med digitala miljöer avses på ett allmänt plan alla digitala lösningar, tjänster, apparater och verktyg som används i småbarnspedagogiken.