Digital kompetens
Digitalisering är en viktig del av samhället och påverkar barns lärande och delaktighet. Inom småbarnspedagogiken stödjer vi barnens digitala förståelse i samarbete med hemmen. Genom att använda digitala verktyg i lek och lärande utvecklas barnens kreativa tänkande och samarbetsförmåga.
Pedagogerna vägleder barnen i att använda digital teknik ansvarsfullt och säkert, vilket inkluderar att lära om digital säkerhet och kritiskt tänkande. Vår målsättning är att alla barn ska få de färdigheter som behövs för att trivas i en digital värld.
- Personalen introducerar barnen till de redskap och apparater som finns i lärmiljön.
- Tillsammans undersöker och reflekterar man över tekniken i vardagsmiljöerna. Man lär sig att teknik är en naturlig del av den.
- Barnen får lära sig namnge de digitala enheter som finns i lärmiljön och identifiera de vanligaste symbolerna.
- Man övar tillsammans på att använda utrustningen på ett säkert och omsorgsfullt sätt. Barnen får öva sig på att använda egenskaper och funktioner hos en mobil enhet. T.ex. starta och stänga samt att ladda iPad.
- Man tar bilder och tittar tillsammans på iPad eller använder skärmdubblering till en större skärm.
- Man använder pedagogiska appar tillsammans, med stöd av en vuxen.
- Appar integreras i olika inlärningsmiljöer och samtidigt undersöks hur man får önskade resultat med användningen av dessa appar.
- Man utvecklar förmågan att smidigt växla mellan olika medieenheter.
- Barnen får lära sig vad en webbläsare är och vad det innebär att surfa och diskuterar vad internet är.
- Man undersöker tillsammans barnens egna leksaker och hur de fungerar.
- Barnen får öva på olika kreativa uttrycksformer t.e.x rita, skriva sitt namn, fotografera, videofilma och redigera innehåll med enkla funktioner.
- Tillsammans gör man bild- och videoprojekt, använder ljudinspelning, skapa digitala böcker tillsammans. Barnen får göra animationer och enkla diagram.
- Digitala lärmiljöer används som en del av stödet för utvecklingen och lärandet. Digitala lärmiljöer används med flera sinnen och för att leka med språket och för att berätta egna sagor.
- Barnen får tillsammans med personalen bekanta sig med olika applikationer på ett experimentellt och lekfullt sätt och lärområdenas teman.
- Barnen får öva på lekfull läsning och skrivning första steg till läs- och skrivutveckling stöds med hjälp av digitala miljöer.
- Barnen får öva på att göra egna och gemensamma digitala böcker i enlighet med det vidgade textbegreppet, där texter kan vara verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symboler eller en kombination av dem.
- Man undersöker och provar olika digitala pennor och tangentbord. Man övar med barnen att på olika sätt att styra apparater.
- Tillsammans spelar man spel, utforskar deras logik, hittar på nya spel och ändrar på bekanta spel tillsammans med barnen. Element av spelkaraktär används i digitala miljöer.
- Ser till att verktyg för att främja digital kompetens används på ett ändamålsenligt sätt och vid behov informerar man anordnaren av småbarnspedagogik om eventuella brister i inlärningsmiljön.
- Visar exempel på ändamålsenlig användning av teknik i vardagen.
- Introducerar barnen för de olika verktyg och apparater som finns i inlärningsmiljön. Tillsammans med barnen utforskar man hur teknik utgör en naturlig del av inlärningsmiljön.
- Diskuterar eventuell användning av barnens egen utrustning och egna digitala enheter med vårdnadshavarna.
- Är bekant med och använder lämpliga digitala tjänster som är relevanta för barnets småbarnspedagogik. Digitala tjänster aktivt i den pedagogiska dokumentationen.
- Tillsammans med barnen diskuterar man problem och utforskar hur teknik kan användas för att lösa dem. Man lär även barnen att beskriva potentiella lösningar på problem.
- Stöttar barnens förmåga att förstå och analysera information för att skapa en sund källkritisk förståelse redan från tidig ålder.
- Personalen deltar i fortbildning som främjar digital kompetens.
- Personalen är medveten om var man kan få stöd för användningen av digitala miljöer och söker aktivt stöd vid behov.
- Tillsammans utarbetar man regler för användningen av gruppens iPads.
- Personalen ber barnen om lov innan man publicerar bilder av dem eller deras verk och lär dem vikten av att ha lov för att ta och publicera bilder.
- Man pratar med barnen om de digitala tjänster som används i samband med den pedagogiska dokumentationen.
- Man funderar gemensamt över åldersgränser för appar och skärmtid för digitala enheterna.
- Tillsammans bekantar man sig med barnens digitala värld samt de aktuella fenomen som rör den.
- Barnen erbjuds endast innehåll som lämpar sig för deras ålder och utvecklingsnivå.
- Tillsammans övar man på de första stegen till kritisk läsning.
- Man tränar på att använda digitala enheter med olika inställningar t.ex. ljudnivå och tränar på att ge varandra arbetsro. Man diskuterar över situationer där hörlurar är lämpliga att använda.
- Barnen får använda olika appar tillsammans med personalen under korta stunder åt gången. Tillsammans reflekterar man över hur man avslutar användningen av digitala enheter.
- Tillsammans övar man på god ergonomi och att ta pauser. Stretchar, gympar och rör man på sig mycket och regelbundet.
- Barnen erbjuds digitala miljöer som uppmuntrar till rörelse. Gympavideor eller appar som främjar rörelse och aktivitet rekommenderas.
- Personalen och barnen tränar gemensamt på att använda utrustningen på ett säkert och omsorgsfullt sätt.
- Ser till att verktygen och utrustningen är tillgängliga för barnen så att barnen uppmuntras att använda dem i lek och lärande.
- Ansvarar för att skärmtiden hålls och att digitala enheterna används enligt det avsedda syftet.
- Erbjuder barnen endast innehåll som passar deras ålders- och utvecklingsnivå.
- Beaktar dataskyddet vid publicering av bilder av barnen och deras verk.
- Informerar vårdnadshavarna om behandlingen av personuppgifter, inklusive Varda, enligt kommunens anvisningar.
- Diskuterar rutinerna och användningen av digitala miljöer och digitala tjänster med vårdnadshavarna.
- Kommer överens med vårdnadshavarna om huruvida man kan ta och publicera foton av barnen samt publicera barnens verk.
- Ser till att alla vårdnadshavare kommer åt informationen i de digitala tjänsterna. (t.ex. Päikky och Prion) Man skiljer på officiell och inofficiell kommunikation.
- Ber barnen om lov innan man publicerar bilder av dem eller deras verk och lär dem vikten av att ha lov för att ta och publicera bilder.
- Känner till dataskydds- och informationssäkerhetsanvisningar och följer dem noggrant.
- Har kunskap om innebörden av spärrmarkering* och kan informera familjerna om behandlingen av uppgifter som omfattas av spärrmarkering enligt anvisningar från anordnaren av småbarnspedagogik. *Spärrmarkering innebär att använda säkra datalagringssystem, begränsa åtkomsten till behöriga personer och informera familjer om hur deras barns data skyddas enligt spärrmarkeringens riktlinjer för att säkerställa trygg och respektfull behandling av barnens privata information.
- Digitala miljöer används för att synliggöra barnens tankar och intressen samt ge erfarenheter av hur man i digitala tjänster kan delta i gemensam verksamhet. De möjligheter som digitaliseringen erbjuder används för att skapa en miljö där alla kan briljera i enlighet med sin utveckling, sin ålder och sina förutsättningar.
- Tillsammans med barnen bekantar man sig med enkla emojis med fokus på emotionell fostran. I det gemensamma digitala arbetet fäster man särskild uppmärksamhet vid emotionella färdigheter och kommunikativa färdigheter samt förebygger mobbning.
- Barnen deltar aktivt i planeringen, genomförandet och utvärderingen av lek och lärande med användning av digitala miljöer.
- Digitala möjligheter används för barnen att leva sig in i fiktiva roller, sagor och berättelser.
- Upprätthåller en positiv attityd till interaktiva digitala tjänster och använder dessa tillsammans för att utforska fiktiva roller, sagor och berättelser.
- Digitala tjänster används för att hålla kontakt med vårdnadshavarna och stärka interaktionen. Slutna sociala tjänster som t.ex. Prion används ändamålsenligt, och tillsammans med barnen övar man på att producera eget innehåll i dessa digitala miljöer.
- Eventuella problem i digitala tjänster löses tillsammans. Tillsammans med barnen tränar man på socioemotionella färdigheter och arbetar aktivt för att förebygga mobbning.
- Varje barn säkerställs mångsidiga möjligheter att delta och påverka, och personalen stärker barnens tro på sina egna möjligheter att påverka med hjälp av digitala tjänster.
- Barnen får öva tillsammans med personalen på att använda en webbläsare. Man funderar över lämpliga sökord.
- Barnen får öva på att göra bild- och röst sökningar tillsammans med personalen.
- I roliga och inspirerande aktiviteter med inslag av spel skapar man tillsammans klassificeringar och grupperingar i digitala tjänster.
- Barnens utveckling av kritisk läskunnighet stöds genom att man diskuterar vad som är sant i den digitala världen.
- Tillsammans tränar man på att känna igen åldersgränssymboler på internet.
- Genom undersökande arbetssätt bekantar man sig med barnens vardagsteknik.
- Med barnen genomför man gemensamma kreativa projekt som innehåller digitala element, tillsammans skapar och bygger man nytt.
- Undersökningar görs med hjälp av teknik och digitala miljöer. De används för att göra observationer, strukturera information och förstå information.
- Barnens individuella uttrycksformer och möjligheter stöds genom att de får pröva på kreativ produktion i digitala tjänster.
- Genom att tillsammans skapa innehåll med bilder och videor främjas användningen av pedagogisk digital dokumentation.
- Barnen är delaktiga genom att man använder projektarbete som en arbetsform där barnen är involverade i planering, reflektion och utvärdering.
- Barnen uppmuntras att ställa frågor, som man tillsammans letar efter svar på med hjälp av digitala tjänster.
- Inspirerar barnen till undersökande arbete genom att väcka motivation och nyfikenhet.
- Information presenteras med barnen i fokus genom användning av språk, bilder och kroppsliga uttryck. Personalen anpassar informationens innehåll efter barnens individuella behov.
- Man lyssnar på barnens initiativ och fördjupar dem med hjälp av de möjligheter som digitala miljöer ger. Barnen ges möjlighet att prova på kreativt arbete i digitala tjänster enligt det vidgade textbegreppet.
- Man granskar och diskuterar hur pålitlig information är enligt det utökade textbegreppet, där texter kan vara verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symboler eller en kombination av dem.
Med digitala tjänster avses applikationer och program som används i småbarnspedagogiken.
- Päikky
- Prion
- Widgit online
- Polyglutt
Med digitala miljöer avses på ett allmänt plan alla digitala lösningar, tjänster, apparater och verktyg som används i småbarnspedagogiken.