Digital kompetens
”Digital kompetens är en viktig medborgarfärdighet. Den behövs i barnens och familjernas vardag, för kommunikation mellan människor och för delaktighet i samhället. Digital kompetens är en del av den multilitteracitet och medie- och studiefärdighet som behövs i studierna och i arbetslivet. Förskoleundervisningen ska jämsides med vårdnadshavarna främja barnens digitala kompetens. Barnen ska i undervisningen få bekanta sig med olika informations- och kommunikationsteknologiska verktyg, tjänster och spel. Barnens kommunikationsfärdigheter, färdighet att lära sig och deras begynnande skriv- och läsfärdighet ska stödjas med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Barnens kreativa tänkande och samarbetsförmåga utvecklas när de ges möjligheter att själva testa och producera. Barnen ska handledas i att tillägna sig säkra och ergonomiska arbetssätt.” (Grunderna för förskoleundervisningens läroplan, 2014.)
- Barnen får lära sig namnge de digitala enheter som finns i lärmiljön och att identifiera de vanligaste symbolerna.
- Barnen lär sig att smidigt växla mellan olika medieenheter.
- Barnen får använda digitala lärmiljöer med flera sinnen.
- Tillsammans undersöker och reflekterar man över tekniken i vardagsmiljöerna. Man undersöker deras egna leksaker och diskuterar teknikens betydelse i deras liv.
- Barnen lär sig att starta och stänga av en mobil enhet, ladda enheten, fota, spela in videor och söka efter dem i bildgalleriet.
Man tittar på barnens foton och filmer via bildspel på iPaden. Man övar också på att använda skärmdubblering t.ex. se på digitala vernissager av barnens alster. - Barnen får utforska och använda olika pedagogiska appar på ett experimentellt och lekfullt sätt för att stödja lärandet inom olika ämnesområden.
- Man använder tekniska verktyg som förstoringsglas och måttband bland iPads egna appar. Detta ger en praktisk dimension till lärandet, och det är positivt att barnen får reflektera över hur dessa appar fungerar.
- Vårdnadshavare görs delaktiga i verksamheten genom att få ta del av bildspelen skapade av barnen.
- Barnen får lära sig vad en webbläsare är och vad det innebär att surfa och man diskuterar vad internet är.
- Man lär sig termer som anknyter till användnings- och funktionsprinciperna för digitala miljöer.
- Tillsammans lär man sig att utarbeta och följa enkla anvisningar för digitala tjänster.
- Barnen får öva på tangentfärdigheter och grunderna i att använda tangentbord samt bekantar sig med användning av datormus.
- Barnen ges möjlighet att vara kreativa producenter och samtidigt träna på olika kompetenser i inspirerande och kreativa lärmiljöer.
- Tillsammans spelar man spel och utforskar deras logik, hittar på nya spel och ändrar på bekanta spel. Man använder element av spelkaraktär i digitala miljöer.
- Barnen får prova på att redigera bilder och videor på mångsidiga och lekfulla sätt. Man gör animationer och olika videoprojekt.
- Digitala miljöer används för att leka med språket. Barnens första steg till läs- och skrivutveckling stöds också med hjälp av digitala miljöerna.
- Barnen får skapa och tolka meddelanden i digitala miljöer, och ges möjlighet att producera texter enligt det vidgade textbegreppet.
- Man övar på att skriva ut och använda bilder som man själv skapat i olika konstformer.
- Barnen får skapa egna projekt och använda digitala miljöer för att berätta egna sagor.
- Genom att reflektera över sina projekt och diskutera skillnaderna mellan verklighet och fantasi utvecklar barnen en förståelse för att skilja på vad som är verkligt och vad som är påhittat.
- Man gör enkla diagram
- Säkerställer att verktygen som främjar digitalt kompetens är i ändamålsenligt bruk och används på ett ändamålsenligt sätt . Vid behov informerar personalen anordnaren av småbarnspedagogik om eventuella brister i inlärningslärmiljön.
- Visar exempel på ändamålsenlig användning och introducerar barnen till de redskap och apparater som finns i lärmiljön samtidigt lär barnen sig att teknik är en naturlig del av lärmiljön.
- Använder sig av termer som anknyter till användnings- och funktionsprinciperna för digitala miljöer.
- Är medveten om var man kan få stöd för användningen av digitala miljöer och söker aktivt stöd vid behov.
- Diskuterar eventuell användning av barnens egen utrustning och digitala enheter med vårdnadshavarna.
- Känner till digitala tjänster, som anknyter till barnens förskoleundervisning, och använder dem på ett ändamålsenligt sätt.
- Använder digitala miljöer som en del av stödet för barnens utveckling och lärande. Barnen erbjuds att använda digitala lärmiljöerna med flera sinnen.
- Tillsammans med barnen används olika pedagogiska appar på ett experimentellt och lekfullt sätt som stöd för barnens lärande.
- Digitala tjänster aktivt i den pedagogiska dokumentationen
- Ger barnen förutsättningar att skapa egna projekt och använda digitala för att berätta egna sagor. Barnen uppmuntras till att utforska och skapa med hjälp av sin fantasi.
- Stöttar barnens förmåga att förstå och analysera information för att skapa en sund källkritisk förståelse redan från tidig ålder.
- Personalen deltar i fortbildning för att främja digital kompetens och vet var man kan få stöd för användningen av digitala miljöer, och ansöker om stöd vid behov.
- Man bekantar sig tillsammans i barnens digitala värld och aktuella fenomen i den.
- Barnen övar tillsammans med personalen på att använda utrustningen på ett säkert och omsorgsfullt sätt.
- Man pratar om vad upphovsrätt betyder – innehåll som någon annan har gjort får inte användas utan tillstånd. Personalen ber om lov innan man publicerar bilder av barnen eller deras verk.
- Diskuterar rutinerna och användningen av digitala miljöer och digitala tjänster med vårdnadshavarna.
- Barnen får information om de digitala tjänster som används i samband med den pedagogiska dokumentationen*.*
- Man uppmärksammar barnen om hållbar användning av teknik och att förnyande och användning förbrukar naturresurser.
- Barnen får erfarenheter och får öva på långsiktig verksamhet i digitala miljöer, exempelvis vid projektarbete.
- Man fäster särskild uppmärksamhet vid tryggheten och trygga arbetssätt när man tillsammans bekantar sig med digitala tjänster.
- Man pratar med barnen om lösenord och användarnamn och varför man inte ska dela dem.
- Tillsammans övar man på de första stegen till kritisk läsning.
- Diskuterar åldersgränser och deras betydelse samt bekantar sig med symbolerna för dem.
- Barnen lär sig hur man ska agera om man stöter på problem i en digital tjänst och uppmuntras att berätta om sina upplevelser i digitala miljöer.
- Tillsammans övar man på god ergonomi och att ta pauser. Stretchar, gympar och rör man på sig mycket och regelbundet.
- Barnen erbjuds digitala miljöer som uppmuntrar till rörelse. Gympavideor eller appar som främjar rörelse och aktivitet rekommenderas.
- Digitala verktygen och utrustningen finns tillgängliga och barnen uppmuntras att använda dem i lek och lärande.
- Man lär sig att fästa uppmärksamhet vid enheternas ljudkvalitet och styrka samt belysningen och skärmens ljusstyrka.
- Barnen får erfarenheter av långsiktig verksamhet i digitala miljöer.
- Ser till att verktygen och utrustningen är tillgängliga för barnen så att barnen uppmuntras att använda dem i lek och lärande.
- Diskuterar rutinerna och användningen av digitala miljöer med vårdnadshavarna.
- Säkra digitala tjänster utnyttjas som stöd för interaktion enligt utvecklingsnivå och med särskilt stöd.
- Bekantar sig tillsammans med barnen i barnens digitala värld och aktuella fenomen i den.
- Personalen ser till att alla vårdnadshavare kommer åt informationen i de digitala tjänsterna. Officiell och inofficiell kommunikations skiljs åt.
- Kommer överens med vårdnadshavarna om att ta och publicera bilder samt om publicering av det som barnet producerat.
- Pratar med barnen om de digitala tjänster som används i samband med den pedagogiska dokumentationen.
- Personalen beaktar dataskydd och upphovsrätt vid publicering av bilder av barnen och deras verk
- Respekterar barnets integritetsskydd i digitala miljöer.
- Känner till dataskydds- och informationssäkerhetsanvisningar och följer dem.
- Säkerställer informationssäkerheten vid publicering av barnens bilder och verk.
- Berättar för vårdnadshavarna om behandlingen av personuppgifter (inkl. Koski) enligt de anvisningar som anordnaren av förskoleundervisningen ger.
- Vet vad spärrmarkering innebär och kan berätta för familjerna om behandlingen av uppgifter som omfattas av spärrmarkering enligt anvisningar från anordnaren av småbarnspedagogik. * Spärrmarkering innebär att använda säkra datalagringssystem, begränsa åtkomsten till behöriga personer och informera familjer om hur deras barns data skyddas enligt spärrmarkeringens riktlinjer för att säkerställa trygg och respektfull behandling av barnens privata information.
- Pratar med barnen om hållbar användning av teknik och att förnyande och användning förbrukar naturresurser.
- Erbjuder barnen innehåll som är högklassigt ur både användarmässigt och pedagogiskt perspektiv.
- Diskuterar med barnen problem som skulle kunna lösas med hjälp av teknik. Med barnen lär man sig även att beskriva hur ett problem skulle kunna lösas.
- Barnen får bekanta sig tillsammans med personalen med informationssökning genom att söka information om sådant som intresserar barnen samt om aktuella teman och fenomen*.*
- Barnen övar på grundläggande användning av webbläsare.Man diskuterar tillsammans om tillförlitligheten hos information enligt det vidgade textbegreppet* och övar på att kritiskt utvärdera information. *Det vidgade textbegreppet i anknytning till multilitteracitet innebär att texter kan vara verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller kombinationer av dessa.
- Man funderar på vilket sökord som är det mest ändamålsenliga när man söker information. Man låter barnet själv öva på att skriva sökord och att göra bild- och röst sökningar.
- Man funderar på vilket sökord som är det mest ändamålsenliga när man söker information. Man låter barnet själv öva på att skriva sökord och att göra bild- och röst sökningar.
- Man gör klassificeringar och grupperingar på ett lekfullt och spelinspirerat sätt i digitala tjänster. Barnen bekantar sig med begreppskartor och lär sig att göra sådana digitalt, mindmaps.
- Man skapar samband samt sätter ord på och synliggör samband mellan olika företeelser.
- Barnen uppmuntras att ställa frågor, som man tillsammans letar efter svar på med hjälp av digitala tjänster.
- Barnen får bekanta sig med och prova på tekniken och digitala miljöer mångsidigt och genom fantasi och lek.
- Pedagogiska appar och kreativa appar som ger barnen möjlighet att vara producenter används mångsidigt.
- Barnen använder bilder och videor på ett mångsidigt sätt och får öva sig på att kombinera dessa med ljud, text eller animation.
- Barnen uppmuntras barnen att förverkliga sina idéer med hjälp av lättanvända applikationer. T.ex. testar, hittar på, bygger och skapar
- Barnen får hjälp med att förverkliga sina idéer i digitala miljöer. Man kombinerar analoga och digitala material. Barnens fantasi och lekar berikas med möjligheter som de digitala miljöerna erbjuder.
- Bekantar sig med informationssökning genom att söka information tillsammans med barnen om sådant som intresserar barnen samt om aktuella teman och fenomen.
- Diskuterar tillförlitligheten hos information enligt det vidgade textbegreppet. Övar tillsammans med barnen på att kritiskt utvärdera information.
- Diskuterar med barnen om problem som skulle kunna lösas med hjälp av teknik och hur de skulle kunna lösas. Med barnen lär man sig att beskriva hur ett problem skulle kunna lösas.
- Utgår från barnen när man presenterar information. Informationen presenteras genom att använda språket, bilder och kroppen.
- Man drar nytta av de färdigheter barnen lärt sig inom småbarnspedagogiken om undersökande och kreativ användning av teknik och fördjupar övningen i stegen i undersökningsprocesserna.
Väcker motivation för utforskande arbete. Man ger barnen möjlighet att prova på kreativt arbete i digitala tjänster enligt det vidgade textbegreppet. - Man berikar barnens fantasi och leker med möjligheterna i digitala miljöer.
- Undersökningar görs med hjälp av teknik och digitala miljöer. De används för att göra observationer, strukturera information och förstå information.
- Man gör längre projekt där man utforskar med hjälp av teknik och digitala miljöer. Barnens delaktighet i projektet, deras tankar och ideér tas i beaktande då personalen utmanar och fördjupar barnens initiativ med hjälp av teknik och digitala miljöer.
- Personalen stöder barnens personliga sätt att uttrycka sig och ges förutsättningar till mångsidiga försök och uttrycksformer med hjälp av digitala miljöer.
- Skapar i digitala tjänster aktuellt innehåll som intresserar barnen och använder lekfulla och spelinspirerade arbetssätt.
- Varje barn får mångsidiga möjligheter att delta och aktivt påverka i planeringen, genomförandet och utvärderingen av lek och lärande där man använder digitala verktyg.
- Barnen övar på att producera eget innehåll med hjälp av en digital miljö som redan är i bruk.
- Barnen får leva sig in i fiktiva roller, sagor och berättelser med digitala möjligheter.
- Tillsammans funderar man på vilka typer av bilder och meddelanden som kan skickas och hur det känns att få olika meddelanden.
- Övar på att använda emojier på ett lämpligt sätt.
- Övar på kommunikativa färdigheter i det gemensamma digitala arbetet. Barnen ges möjlighet till interaktion på individuella och alternativa sätt.
- Man lär sig att hjälpa en kompis vid behov. Övar på socioemotionella färdigheter, övar på att arbeta tillsammans samt att förebygga mobbning.
- Bekantar sig tillsammans med personalen med digitala tjänster som ökar delaktigheten.
- Barnen får öva på interaktion i digitala tjänster med en annan grupp/ett annat daghem/en extern part , samtidigt övar man på sakligt beteende i en digital tjänst.
- Använder de möjligheter som digitaliseringen erbjuder för att skapa en miljö där alla kan briljera i enlighet med sin utveckling, sin ålder och sina förutsättningar.
- Upprätthåller en positiv attityd till interaktiva digitala tjänster. Tillsammans löser man eventuella problem som man stöter på i digitala tjänster.
- Använder digitala möjligheter tillsammans med barnen för att leva sig in i fiktiva roller, sagor och berättelser, samtidigt övar barnen på att arbeta tillsammans.
- Bekantar sig tillsammans med barnen med digitala tjänster som ökar delaktigheten.
- Personalen använder digitala tjänster för att hålla kontakt med vårdnadshavarna och stärka interaktionen.
- Använder slutna sociala tjänster på ett ändamålsenligt sätt. Med barnen övar man på att producera eget innehåll med hjälp av en digital miljö som redan är i bruk.
- Ger barnen möjlighet till interaktion på individuella och alternativa sätt.
- Bekantar sig tillsammans med barnen med digitala tjänster som ökar delaktigheten.
- Använder digitala miljöer för att synliggöra barnens tankar och intressen.
- Stärker barnens tro på sina egna möjligheter att påverka och säkerställer att varje barn får mångsidiga möjligheter att delta och påverka med hjälp av digitala tjänster
Med digitala tjänster avses applikationer och program som används i undervisningen.
- Jamf Safe Internet
- Päikky
- Prion
- Widgit online
Med digitala miljöer avses på ett allmänt plan alla digitala lösningar, tjänster, apparater och verktyg som används i undervisningen.