Grundläggande utbildning, årskurs 1-6
Vi har små och medelstora skolor för årskurserna 1-6 geografiskt spridda i kommunen.
Morgon- och eftermiddagsverksamheten är avsedd för eleverna i årskurs 1 och 2 samt för elever med särskilda behov.
Syftet med verksamheten är att stödja barnens välbefinnande och hälsa och stödja hemmets och skolans fostrande arbete.
Före och efter skoldagen erbjuds barnen en trygg miljö där de under handledning av vuxna kan delta i verksamhet som är mångsidig och stimulerande.
Morgon- och eftermiddagsverksamheten ordnas på följande enheter:
- Vörå centrum – Koskeby skola (också för Rökiö skolas elever)
- Oravais – Oravais skola
- Maxmo – Maxmo Kyrkoby skola
- Karvsor – Karvsor skola
- Kimo – Solbacken
Blanketter:
Anmälan till morgon- och eftermiddagsverksamhet
Uppsägning av morgon- och eftermiddagsverksamhet
Blanketterna lämnas in till bildningskansliet.
Eftermiddagsverksamhet 100 €/månad
Morgonverksamhet 60 €/månad
Morgon- och eftermiddagsverksamhet 120 €/månad
Morgon- och eftermiddagsverksamheten utgår från:
Planen för morgon- och eftermiddagsvård är under revidering
Vid valet av innehåll läggs särskild vikt vid lek, skapande verksamhet och positiva upplevelser.
Verksamheten bjuder även på möjligheter till social interaktion, estetiska upplevelser, uppiggande fysiska aktiviteter inom- och utomhus och också möjlighet till egen verksamhet, rekreation och vila.
Vidare satsas på andra aktiviteter som stöder utvecklingen, såsom handens färdigheter, språkligt och visuellt uttryck, musik och vardagssysslor. Vid behov kan även barnen ges möjlighet att utföra sina hemuppgifter från skolan.
Barnet ska själv ha möjlighet att påverka vilka aktiviteter som man ägnar sig åt under morgon- och eftermiddagsverksamheten.
- Att stöda hemmets och skolans fostrande arbete och barnens känsloliv och etiska utveckling.
- Att stöda barnens välfärd och jämlikhet i samhället, att förebygga utslagning och att öka delaktigheten.
- Att erbjuda barnen allsidiga möjligheter att delta i ledd och rekreerande verksamhet och att möjliggöra vila i en lugn miljö under tillsyn av en yrkeskunnig och för uppgiften lämplig person.
- Barn som börjat åk 1 har inte längre rätt till småbarnspedagogik
- Dessa barn har i lagens mening inte heller rätt till morgon- och eftermiddagsverksamhet under lov, men det är upp till kommunerna att ordna eller ej.
- Barn som kan komma till dagis under skollov är sådana barn som har plats på någon av våra enheter för morgon- och eftermiddagsvård fram till det att de börjar åk 3 (i undantagsfall äldre barn med specialbehov)
- Dessa barn skall inte ha avtal om småbarnspedagogik!
- Under kortare lov betalar de enligt sina avtal för morgon och eftermiddagsvård.
- Under sommarlovet:
- Då sommarlovsblanketten går ut till eftisarna och returneras med att de har behov av sommarvård skall eftiset göra upp ett nytt avtal för sommarvården i enlighet med de antal timmar de har behov av.
- Eftersom skoltiden inte räknas bort under sommaren blir de flesta avtal i en högre prisklass. Alltså mera en 4 h per dag och kanske fler dagar / månad.
- Om de redan betalar full tid alltså 120 € behövs inte avtalet ändras utan bara förlängas motsvarande tid som behovet finns.
- Då eftispersonalen gjort ett nytt avtal med föräldrarna returneras det till sekreteraren på kansli som sätter in avtalet korrekt.
Morgon- och eftermiddagsverksamhet för barn som omfattas av 1 § i specialomsorgslagen kan ordnas
som specialomsorg såsom rehabiliterande morgon- och eftermiddagsverksamhet, varmed verksamheten är avgiftsfri för familjen.
I verksamheten får sådana barn som omfattas av tillämpningsområdet för specialomsorgslagen möjlighet till handledd växelverkan med barn i samma ålder, vilket stöder deras kommunikation och hjälper barnen att lära sig saker tillsammans med andra barn. Familjer till andra barn med funktionsnedsättning betalar normal avgift.
För att få rehabiliterande morgon- och eftermiddagsverksamhet avgiftsfri krävs:
- Att behovet och omfattning av behovet (t.ex. halv eller hel dag) finns i barnets specialomsorgsplan eller denne omnämnts i därtill hörande individuell serviceplan.
- Att föräldrarna ansöker om att få morgon- och eftermiddagsverksamhet avgiftsfri och tillhandahåller nödvändiga dokument.
- Rehabiliterande morgon- och eftermiddagsverksamhet såsom avgiftsfri beviljas från första månaden efter inlämnande av ansökan.
I en fritt formulerad ansökan av vårdnadshavarna bör framkomma:
- Barnets uppgifter.
- Vårdnadshavarnas uppgifter.
- Vårdplats.
- Kort beskrivning av grunden till rehabiliterande morgon- och eftermiddagsverksamhet som avgiftsfri.
- Bilagor: Specialomsorgsplan eller individuell serviceplan.
Skolan har en egen Hem och Skola- förening bestående av 5 styrelsemedlemmar och en representant för lärarna. Varje höst väljs ny styrelse.
Föreningen vill med sin verksamhet höja trivseln för skolbarnen och underlätta lärarnas arbete. Det finns gemensamt valda klassföräldrar i varje klass. Dessa fungerar som kontaktpersoner till de övriga föräldrarna samt till föräldraföreningens styrelse.
Skolan hoppas på ett gott samarbete med hemmen. I frågor som rör barnens skolgång bör Ni i första hand kontakta klassläraren. Det är viktigt att ta kontakt och diskutera i god tid.
Vi vuxna bär ansvar för att våra barn får lära sig ett gott uppförande. Genom att själva föregå med gott exempel i alla sammanhang ger vi våra unga modeller för hela livet.
Uppmuntra varandra att bli människor som det är roligt att vara tillsammans med.
Vi ber er föräldrar påminna
barnen om att använda cykelhjälm
då de cyklar till skolan
Hem och skola rekommenderar:
- att eleverna inte startar så tidigt på morgnarna att de får vänta onödigt länge på skolgården innan lektionen börjar.
- att eleverna är ändamålsenligt klädda de dagar de har gymnastik (handduk med).
- att alla klädesplagg är märkta.
- att alla använder inneskor med ljusa bottnar.
- att alla som cyklar till och från skolan har hjälm. Vi hoppas på stöd av föräldrarna i denna fråga!
Tänk på att:
- tillräckligt med sömn är viktigt för barnen.
- hemuppgifterna är en del av skolarbetet.
- föräldrarnas stöd och intresse är till ovärderlig hjälp i skolarbete.
- ett gott uppförande lär vi oss redan i hemmet.
- det är bra med högläsning för barn.
Klubbverksamhetens huvudsakliga mål är att öka barns och ungas välmående. Syftet är att det ska vara möjligt för alla barn och unga att i samband med skoldagen ha en hobby som de tycker om och som är avgiftsfri. Verksamheten ordnas enligt elevernas önskemål och tillgång på ledare.