Välkommen till Vörå kommuns bildningstjänster!
För framtidens unika stjärnor
Vörå kommuns bildningssektor består av sju daghem, sju skolor inom årskurs ett till sex, Tegengrenskolan för årskurs sju till nio samt Vörå samgymnasium-idrottsgymnasium för andra stadiets utbildning.
Vi strävar ständigt efter att utveckla vår verksamhet. De senaste åren har stora satsningar på digitalisering gjorts och inom den grundläggande utbildningen och andra stadiet har vi idag 1 till 1. Det innebär att alla elever och studeranden har en egen digital enhet som används för skolarbete. Inom småbarnspedagogiken har inspirerande lärmiljöer skapats där både analogt och digitalt material kombineras för att utveckla barnens kreativa skapande.
För att säkerställa att alla barn, elever och studeranden systematiskt och jämlikt ska få möjlighet att utveckla sina digitala kompetenser så följer vi vår lokala, digitala lärstig. Här kan du bekanta dig mera med vår digitala lärstig.
Vi har också fyra tutorlärare som tillsammans med IT-pedagogen stöder och utvecklar den pedagogiska verksamheten på fältet.
Lärstig i hållbar utveckling
Hållbar utveckling har varit ett centralt tema inom bildningen. För att främja utvecklingen av elevernas kunskaper i hållbar utveckling har en lärstig för hållbar utveckling skapats. Implementeringen av lärstigen för hållbar utveckling görs mångsidigt och har med hjälp av utvecklingsprojekt betonats ytterligare i undervisningen. Här kan du läsa mera om vår lärstig i hållbar utveckling.
Klubbverksamhet
Vörå kommun erbjuder klubbverksamhet enligt Finlandsmodellen vid alla skolor. Klubbarna koordineras av en klubbkoordinator. Vid skolorna ordnas olika klubbar enligt elevernas intressen. Klubbverksamheten finansieras delvis av projektunderstöd från Regionförvaltningsverket och Utbildningsstyrelsen.
År 2022 inleddes projektet Digiäventyret inom småbarnspedagogiken. Syftet med projektet är att implementera den digitala lärstigen, utveckla innovativa lärmiljöer samt satsa både på barnens och personalens utveckling av de digitala färdigheterna. Stor vikt har fästs vid att öka barns kreativitet, vårdnadshavarnas delaktighet och personalens digitala kompetens. Projektet finansieras med understöd från Utbildningsstyrelsen och Undervisnings- och kulturministeriet.
Inom projektet skapades även en digital handbok för att stöda personalen i implementeringen av den digitala lärstigen. Handboken är öppen att läsas för alla. Här kan du läsa mera om den digitala handboken.
I januari 2023 inleddes projekten Cooperative Network Learning och Nylitteracitet - hållbar utveckling. Syftet med projekten var att vidareimplementera den digitala lärstigen, främja implementeringen av den digitala lärstigen, använda sig av innovativa lärmiljöer samt bygga upp en studiomiljö för bildningens bruk. Inom projektet har Vörå Network studio byggts upp och verksamheten utvecklats.
Under läsåret 2023-2024 pågick projektet ”Språkbad i Vörå?” vars syfte var att kartlägga intresset för språkbad hos kommunens invånare samt reda ut möjligheterna för att ordna det. Inom projektet utreddes om ett tvåvägsspråkbad kunde vara möjligt för att kunna tillgodose kommunens finskspråkiga invånare med en finsk lärstig. Inom ramen för projektet konstaterades att ett stort intresse för språkbad fanns hos invånarna, men att rådande lagstiftning inte möjliggjorde planerna på att integrera en finsk lärstig i den samma.
Under vårterminen 2024 ingick Vörå i projektet Varje dag är viktig – Skolengagemang i Österbotten. Syftet med projektet var att ta fram en regional handlingsplan för att främja skolnärvaro och ingripa i problematisk skolfrånvaro. Vörå deltog i projektet med kommunerna Korsholm, Malax, Korsnäs, Närpes och Kristinestad. Resultatet av projektet blev en gemensam handlingsplan för främjande av skolfrånvaro.