Hänvisningar till Förskoleundervisningens läroplan angående ekologisk hållbarhet med temaområdena sopsortering samt kompostering och odling.
Sopsortering finns under lärområdet Jag utforskar min omgivning:
- "Barnen ska lära sig att värna om sin miljö och trivseln i miljön."
Sopsortering finns under lärområdet Jag och vår gemenskap:
- "Målet är att stärka barnens intresse för samhällelig verksamhet, i synnerhet i närmiljön, och att stärka barnens delaktighet i sin verksamhetsmiljö."
Sopsortering finns under den mångsidiga kompetensen vardagskompetens:
- "I förskoleundervisningen ska barnen utifrån sina förutsättningar lära sig ta ansvar för sig själva och andra, för sina saker och den gemensamma miljön."
Sopsortering finns under den mångsidiga kompetensen multilitteracitet:
- "Multilitteracitet hänger nära samman med tanke- och kommunikationsfärdigheter och förmåga att söka, bearbeta, producera, presentera, bedöma och värdera information i olika miljöer och situationer. Informationen kan produceras och presenteras med hjälp av verbala, visuella, numeriska eller andra symbolsystem eller med kombinationer av dessa."
Kompostering och odling finns under lärområdet Jag utforskar min omgivning:
- "Miljöfostran i förskoleundervisningen ger barnen möjligheter till naturupplevelser, att utforska och bekanta sig med växter, djur och naturfenomen. [...} Barnen ska lära sig att värna om sin miljö och trivseln i miljön."
Kompostering och odling finns under lärområdet Jag växer och utvecklas:
- "I förskoleundervisningen ska måltidssituationen utnyttjas som en hälsofrämjande lärmiljö som utvecklar barnens kunskaper om mat."
Kompostering och odling finns under den mångsidiga kompetensen vardagskompetens:
- "I förskoleundervisningen ska barnen utifrån sina förutsättningar lära sig ta ansvar för sig själva och andra, för sina saker och den gemensamma miljön."