Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:

För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas. 

Här finns hänvisningar till temaområdet Klimatförändringar och koldioxidavtryck i läroämnena BI och GE.
Sedan finns hänvisningar till temaområdet Skogen och andra ekosystem: människans påverkan i läroämnet BI.

TEMAOMRÅDET KLIMATFÖRÄNDRINGAR OCH KOLDIOXIDAVTRYCK

Klimatförändringar och koldioxidavtryck finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 8:

  • "Innehållet anknyter till bevarande av naturens mångfald, klimatförändringen, hållbar användning av naturresurser och förändringar i närmiljön. Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående. De får insikt i möjligheterna med bioekonomi och ekosystemtjänster ur hållbarhetsperspektiv."

 

De mål som anknyter till I6 i biologi i årskurs 8 är:

  • M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald
  • M6 vägleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster 
  • M7 hjälpa eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan 
  • M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet
  • M13 vägleda eleven att göra etiskt motiverade val 
  • M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid

K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."

K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."

K5: "Eleverna övar sig att använda digitala verktyg för internationell kommunikation och lär sig förstå dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld."

K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."

Klimatförändringar och koldioxidavtryck finns i det centrala innehållet I6 i geografi i årskurs 8:

  • "Eleverna sätter sig in i miljöförändringar, i synnerhet klimatförändringen och hur naturens mångfald försvagas."

 

De mål som anknyter till I6 i geografi i årskurs 8 är:

  • M4 uppmuntra eleven att reflektera över samspelet mellan människan och naturen samt att förstå betydelsen av en hållbar användning av naturresurser
  • M9 lära eleven att iaktta miljön och förändringar i miljön samt aktivera eleven att följa med aktuella händelser i sin närmiljö, i Finland och i hela världen
  • M11 vägleda eleven att värna om naturen, den byggda miljön och mångfalden i dem samt stärka elevens förmåga att delta och påverka 
  • M12 stödja eleven att växa till en aktiv och ansvarsfull medborgare som tillägnar sig en hållbar livsstil

K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."

K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."

TEMAOMRÅDET SKOGEN OCH ANDRA EKOSYSTEM: MÄNNISKANS PÅVERKAN

Skogen och andra ekosystem: människans påverkan finns i det centrala innehållet I2 i biologi i årskurs 8:

  • "Innehållet väljs så att eleverna lär sig att röra sig ansvarsfullt i naturen, lär känna olika arter samt får undersöka och jämföra skogen och andra ekosystem."

 

Skogen och andra ekosystem: människans påverkan finns i det centrala innehållet I3 i biologi i årskurs 8: 

  • "Innehållet koncentreras på det finländska skogsekosystemets struktur och funktion och hur det påverkas av mänsklig verksamhet. Dessutom får eleverna baskunskap om vatten-, myr-, fjäll- och stadsekosystem. [...] Innehållet väljs så att vikten av ekosystemens mångfald blir tydlig."

 

Skogen och andra ekosystem: människans påverkan finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 8:  

  • "De får insikt i möjligheterna med bioekonomi och ekosystemtjänster ur hållbarhetsperspektiv."

 

De mål som anknyter till I2, I3 och I6 i biologi i årskurs 8 är:

  • M1 hjälpa eleven att förstå grundstrukturen i ekosystemet och hur det fungerar samt att jämföra olika ekosystem och identifiera arter 
  • M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald
  • M6 vägleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster 
  • M7 hjälpa eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan 
  • M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet 
  • M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid

K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."

K4: "Eleverna ska få möjlighet att vidareutveckla en mångsidig läskunnighet genom att mer och mer övergå till texter som används i olika situationer och i olika syften."

K5: "Eleverna övar sig att använda digitala verktyg för internationell kommunikation och lär sig förstå dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld."

K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."