Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:
För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas.
Här finns hänvisningar till temaområdet Samspelet mellan naturen och mänsklig verksamhet; närproducerat och ekologiskt i läroämnena BI, HUSL och SL.
Sedan finns hänvisningar till temaområdet Kostnadsmedvetenhet och prisjämförelse, hållbar användning av naturresurser i läroämnena BI, SL, HUSL och SAMH.
TEMAOMRÅDET SAMSPELET MELLAN NATUREN OCH MÄNSKLIG VERKSAMHET; NÄRPRODUCERAT OCH EKOLOGISKT
Samspelet mellan naturen och mänsklig verksamhet; närproducerat och ekologiskt finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 7:
- "Innehållet anknyter till bevarande av naturens mångfald, klimatförändringen, hållbar användning av naturresurser och förändringar i närmiljön. Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående"
De mål som anknyter till I6 i biologi i årskurs 7 är:
- M6 vägleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster
- M7 hjälpa eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan
- M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet
- M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid
K4: "Eleverna ska framför allt träna analytisk, kritisk och kulturell läskunnighet."
K5: "De ska få en bild av hur digitala verktyg kan utnyttjas i undervisningen i olika läroämnen, i senare studier och i arbetslivet samt för att verka och påverka i samhället."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Samspelet mellan naturen och mänsklig verksamhet; närproducerat och ekologiskt finns i det centrala innehållet I1 i huslig ekonomi i årskurs 7:
- "Grundläggande matlagning och bakning, måltidsplanering både till vardag och fest, kostcirkeln och tallriksmodellen, måltidsrekommendationerna kännedom om livsmedelsgrupper och födoämnen, matval och näringsrekommendationer, närproducerat och ekologiskt, traditionell finländsk matkultur, matkultur i andra länder, matkulturens och köksteknologins utveckling."
De mål som anknyter till I1 i huslig ekonomi i årskurs 7 är:
- M11 lära eleven att läsa, tolka och bedöma anvisningar, tecken och symboler som anknyter till hushåll och närmiljö
- M13 vägleda eleven till en hållbar livsstil genom att fästa elevens uppmärksamhet vid miljö och kostnadsmedvetenhet i vardagen
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."
K4: "Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället. [...] Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Samspelet mellan naturen och mänsklig verksamhet; närproducerat och ekologsikt finns i det centrala innehållet I6 i slöjd i årskurs 7:
- "Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående."
De mål som anknyter till I6 i slöjd i årskurs 7 är:
- M4 handleda eleven att lära sig använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler och att stärka elevens visuella, materiella och tekniska uttrycksförmåga
- M8 vägleda eleven att tänka ekonomiskt och att i anslutning till slöjdprocessen göra val som främjar en hållbar livsstil
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv."
K2: "Eleverna ska lära sig tyda kulturella budskap i omgivningen, lära känna och värdesätta sin livsmiljö och dess kulturarv och att identifiera värden som anknyter till det."
K4: "Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället. [...] Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Kostnadsmedvetenhet och prisjämförelse, hållbar användning av naturresurser finns i det centrala innehållet I6 i biologi i årskurs 7:
- "Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående."
De mål som anknyter till I6 i biologi i årskurs 7 är:
- M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet
- M13 vägleda eleven att göra etiskt motiverade val
- M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Kostnadsmedvetenhet och prisjämförelse, hållbar användning av naturresurser finns i det centrala innehållet I6 i slöjd i årskurs 7:
- "Eleverna reflekterar över ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska principer för hållbar användning av naturresurser, hållbar näringsproduktion och djurens välmående."
De mål som anknyter till I6 i slöjd i årskurs 7 är:
- M4 handleda eleven att lära sig använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler och att stärka elevens visuella, materiella och tekniska uttrycksförmåga
- M8 vägleda eleven att tänka ekonomiskt och att i anslutning till slöjdprocessen göra val som främjar en hållbar livsstil
K1: "Eleverna ska ges möjlighet att göra iakttagelser och träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt och att kritiskt granska det innehåll som behandlas ur olika perspektiv"
K2: "Eleverna ska lära sig tyda kulturella budskap i omgivningen, lära känna och värdesätta sin livsmiljö och dess kulturarv och att identifiera värden som anknyter till det."
K4: "Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället. [...] Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Kostnadsmedvetenhet och prisjämförelse, hållbar användning av naturresurser finns i det centrala innehållet I2 i huslig ekonomi i årskurs 7:
- "Innehållet väljs så att det stödjer utvecklingen av färdigheter som behövs i ett hushåll samt miljö- och kostnadsmedvetenhet."
De mål som anknyter till I2 i huslig ekonomi i årskurs 7 är:
- M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg med tanke på välbefinnande och hållbar konsumtion
- M10 uppmuntra eleven att söka och bedöma hushållsrelaterad information samt handleda eleven att använda tillförlitlig information som grund för sina val
- M13 vägleda eleven till en hållbar livsstil genom att fästa elevens uppmärksamhet vid miljö och kostnadsmedvetenhet i vardagen
K2: "Eleverna ska lära sig tyda kulturella budskap i omgivningen, lära känna och värdesätta sin livsmiljö och dess kulturarv och att identifiera värden som anknyter till det."
K3: "De ska handledas att stärka sina förutsättningar för att kunna planera och ta hand om sin egen ekonomi. Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."
K4: "Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället. [...] Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."
Kostnadsmedvetenhet och prisjämförelse, hållbar användning av naturresurser finns i det centrala innehållet I1 i samhällslära i årskurs 7:
- "Eleverna fördjupar sig i individens ansvar, skyldigheter och rättigheter och i hur man får kontroll över det egna livet och ekonomin."
Kostnadsmedvetenhet och prisjämförelse, hållbar användning av naturresurser finns i det centrala innehållet I4 i samhällslära i årskurs 7:
- Eleverna fördjupar sig i grundläggande begrepp, fenomen och centrala ekonomiska aktörer samt granskar ekonomiska faktorer även ur ett också med tanke på hållbar konsumtion. Dessutom fördjupar sig eleverna i förhållandet mellan ekonomi och välbefinnande bland annat genom arbete och entreprenörskap.
De mål som anknyter till I1 och I4 i huslig ekonomi i årskurs 7 är:
- M4 hjälpa eleven att fördjupa och uppdatera sina kunskaper och färdigheter i fråga om samhälle, ekonomi och konsumtion och kritiskt värdera mediernas roll och betydelse
- M8 handleda eleven att förstå grunderna i ekonomiförvaltning, att kunna hantera sin egen ekonomi och att konsumera ansvarsfullt och i enlighet med principerna för hållbar utveckling
K2: "Eleverna ska lära sig tyda kulturella budskap i omgivningen, lära känna och värdesätta sin livsmiljö och dess kulturarv och att identifiera värden som anknyter till det."
K3: "De ska handledas att stärka sina förutsättningar för att kunna planera och ta hand om sin egen ekonomi. Under den grundläggande utbildningen ska eleverna öva sig att göra hållbara val och tillägna sig en hållbar livsstil."
K4: "Eleverna ska uppmuntras att använda sin kompetens i multilitteracitet också för att påverka och delta på olika sätt i sin livsmiljö, i medier och i samhället. [...] Numerisk läskunnighet behövs till exempel när man bedömer hur tillförlitlig en gallup är eller hur förmånligt ett köperbjudande är."
K5: "Samtidigt ska de öva sig att vara källkritiska och lära sig att bedöma sitt eget och andras sätt att arbeta och producera information samt hur olika söktjänster och databaser fungerar och producerar information."
K7: "Eleverna ska under den grundläggande utbildningen bilda sig en uppfattning om varför studier och delaktighet är viktiga, vad en hållbar livsstil betyder och hur kunskaperna som inhämtas i skolan kan användas för att bygga en hållbar framtid."