Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekologisk hållbarhet:

För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas. 

Här finns hänvisningar till temaområdet FORTPLANTNING OCH BIOLOGISKT MÅNGFALD i läroämnet OL..
Sedan finns hänvisningar till temaområdet SKOGEN i läroämnet OL.

TEMAOMRÅDET FORTPLANTNING OCH BIOLOGISKT MÅNGFALD

Fortplantning och biologisk mångfald finns i det centrala innehållet I1 i omgivningslära i årskurs 3

  • "Man behandlar den sexuella utvecklingen som anknyter till åldersstadiet samt människans fortplantning."

 

Fortplantning och biologisk mångfald finns i det centrala innehållet I3 i omgivningslära i årskurs 3 

  • Centrala perspektiv är att värdesätta naturens och kulturens mångfald samt öka den globala förståelsen.

 

Fortplantning och biologisk mångfald finns i det centrala innehållet I5 i omgivningslära i årskurs 3 

  • "Man bekantar sig med näringskedjor, djurs och växters fortplantning, näringsproduktion och matens kretslopp samt bruket av skog."

 

Fortplantning och biologisk mångfald finns i det centrala innehållet I6 i omgivningslära i årskurs 3 

  • Vid valet av innehåll beaktas värnandet om naturens mångfald, klimatförändringen och hur den kan hejdas, hållbar användning av naturresurser, att främja hälsa, värna om det egna kulturarvet och att bo i en mångkulturell värld samt människans globala välbefinnande nu och i framtiden.

 

De mål som anknyter till I1, I3, I5 och I6 i omgivningslära i årskurs 3 är:

  • M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen
  • M15 vägleda eleven att undersöka naturen, identifiera organismer och livsmiljöer, tänka ekologiskt samt hjälpa eleven att förstå människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling  

K1: "Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband mellan olika fenomen."

TEMAOMRÅDET SKOGEN

Skogen finns i det centrala innehållet I5 i omgivningslära i årskurs 3

  • "Man bekantar sig med näringskedjor, djurs och växters fortplantning, näringsproduktion och matens kretslopp samt bruket av skog."

 

De mål som anknyter till I5 i omgivningslära i årskurs 3 är:

  • M1 väcka och upprätthålla elevens intresse för omgivningen och undervisningen i omgivningslära samt hjälpa eleven att inse att samtliga ämnesområden i omgivningsläran är viktiga för hen 
  • M5 hjälpa eleven att planera och genomföra små undersökningar, göra observationer och mätningar i mångsidiga lärmiljöer med hjälp av olika sinnen samt undersöknings- och mätredskap
  • M9 handleda eleven att undersöka, agera, röra sig och göra utflykter i naturen och den byggda miljön
  • M15 vägleda eleven att undersöka naturen, identifiera organismer och livsmiljöer, tänka ekologiskt samt hjälpa eleven att förstå människans uppbyggnad, livsfunktioner och utveckling 
  • M16 handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen samt att lära sig använda kartor och andra geomedier  

K1: "Eleverna ska handledas att lägga märke till växelverkan och samband mellan olika fenomen." 

K3: "Eleverna söker information om den tekniska utvecklingen och hur den påverkat olika livsområden och miljöer. [...] Eleverna ska handledas att reflektera över sina val ur ett hållbarhetsperspektiv."