Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående social hållbarhet:
För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas.
Här finns hänvisningar till temaområdet JÄMLIKHET OCH RESPEKT i läroämnena GY, OL, RE, SL.
TEMAOMRÅDET JÄMLIKHET OCH RESPEKT
"Gymnastiken ska bidra till att främja jämlikhet, jämställdhet och gemenskap samt stödja kulturell mångfald. [...] Att utvecklas genom att röra på sig innebär att man lär sig att respektera andra, att vara ansvarsfull, att utveckla sig själv långsiktigt, att identifiera och reglera känslor samt att utveckla en positiv självbild."
Jämlikhet och respekt finns i det centrala innehållet I2 i gymnastik i årskurs 2:
- "Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra."
De mål som anknyter till I2 i gymnastik i årskurs 2 är:
- M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken
- M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
- K2: "Eleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. [...] Eleverna ska bemötas med respekt och man ska lära dem goda vanor och att visa vänlighet."
- K3: "Betydelsen av gemensamma spelregler, goda vanor och uppmuntrande respons ökar. [...] I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag."
- K6: "Skolarbetet ska ge eleverna mångsidiga möjligheter att lära sig arbeta självständigt och tillsammans med andra. De ska få öva sig att medverka i grupp och att samarbeta, att anpassa sina egna idéer till andras och att ta ansvar enligt sin ålder. [...] Eleverna ska få bekanta sig med olika yrken i och utanför skolan och lära sig förstå vad dessa yrken och arbeten överlag betyder för samhället, i synnerhet med tanke på familjernas vardag och uppehälle."
- K7: "Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Eleverna ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken. [...] Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan."
"Likvärdighet och jämlikhet främjas genom att varje elev erbjuds möjligheter att mångsidigt bekanta sig med omgivningslärans samtliga vetenskapsområden och med den teknik och de utbildningsmöjligheter som finns på området. [...] Utgångspunkten är respekt för naturen och ett människovärdigt liv i enlighet med de mänskliga rättigheterna. [...] Eleverna får lära sig att respektera allas rätt till integritet i personliga frågor."
Jämlikhet och respekt finns i det centrala innehållet I1 i omgivningslära i årskurs 2:
- "Eleverna får träna sina emotionella färdigheter och att främja psykiskt välbefinnande, som att respektera sig själva och andra, i enlighet med åldern."
Jämlikhet och respekt finns i det centrala innehållet I2 i omgivningslära i årskurs 2:
- "Dessutom får eleverna lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, att förhindra mobbning, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp."
Jämlikhet och respekt finns i det centrala innehållet I6 i omgivningslära i årskurs 2:
- Innehållet väljs mångsidigt från olika delområden inom hållbar utveckling. Eleverna övar sig att ta hand om sina egna och gemensamma saker. [...] Man funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen."
De mål som anknyter till I1, I2 och I6 i omgivningslära i årskurs 2 är:
- M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
- M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
- M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
- M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
- M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
- M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
K1: "Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet."
K2: "Eleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. [...] Eleverna ska bemötas med respekt och man ska lära dem goda vanor och att visa vänlighet."
K3: "Betydelsen av gemensamma spelregler, goda vanor och uppmuntrande respons ökar. [...] I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag."
K4: "De ska handledas att fundera över skillnaden mellan den fiktiva och den verkliga världen och att inse att varje text har en upphovsman och ett syfte. På detta sätt ger undervisningen eleverna möjlighet att utveckla förmåga till kritiskt läsande (Critical literacy). [...] Eleverna ska ges gott Årskurs 1-2 77 Årskurs 1-2 om tillfällen att fråga, undra, berätta historier, uttrycka sina tankar och åsikter och dela med sig av sina erfarenheter genom olika uttryckssätt och med olika redskap."
K7: "Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Eleverna ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken. [...] Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan."
"Undervisningen ska handleda eleverna att respektera livet, människovärdet och det som är heligt för en själv och andra. [...] I årskurserna 1-2 har religionsundervisningen som uppdrag [...] att möta mångfalden av religioner och livsåskådningar i den egna klassen, skolan och närmiljön med respekt. [...] Eleverna ska uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och åsikter och öva sig att identifiera andras känslor och respektera andras åsikter."
Jämlikhet och respekt finns i det centrala innehållet I2 i religion i årskurs 2:
- "Man bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön, deras centrala högtider och seder. Också kristendomens mångfald och irreligiositet behandlas."
Jämlikhet och respekt finns i det centrala innehållet I3 i religion i årskurs 2:
- "Man uppmuntrar eleven att identifiera och uttrycka sina känslor och att leva sig in i andras situation och acceptera olikheter."
De mål som anknyter till I2 och I3 i religion i årskurs 2 är:
- M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
- M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
- M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
- M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
- M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
K2: "Eleverna ska sporras och handledas till positiv växelverkan och samarbete. [...] Eleverna ska bemötas med respekt och man ska lära dem goda vanor och att visa vänlighet."
K3: "Betydelsen av gemensamma spelregler, goda vanor och uppmuntrande respons ökar. [...] I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag."
K6: "Skolarbetet ska ge eleverna mångsidiga möjligheter att lära sig arbeta självständigt och tillsammans med andra. De ska få öva sig att medverka i grupp och att samarbeta, att anpassa sina egna idéer till andras och att ta ansvar enligt sin ålder. [...] Eleverna ska få bekanta sig med olika yrken i och utanför skolan och lära sig förstå vad dessa yrken och arbeten överlag betyder för samhället, i synnerhet med tanke på familjernas vardag och uppehälle."
K7: "Tillsammans med eleverna ska man diskutera vad rättvisa, jämlikhet och ömsesidighet betyder. Eleverna ska genom egna erfarenheter bekanta sig med demokratiska principer och demokrati i praktiken. [...] Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan."
"Slöjdens fostrande roll är att hjälpa eleverna att förstå kulturell mångfald och jämlikhet."
Jämlikhet och respekt finns i det centrala innehållet I6 islöjd i årskurs 2:
- "Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra."
De mål som anknyter till I6 i slöjd i årskurs 2 är:
- M5 stödja eleven att utveckla sin självkänsla genom att ge eleven möjlighet att känna att hen lyckas, förstår och hittar på lösningar i slöjden
K1: "Det ska finnas utrymme för att undra, komma till insikt, hitta och uppfinna, fantisera och känna glädje i lärandet. Eleverna ska uppmuntras att fråga och lyssna, göra noggranna iakttagelser, söka information samt att producera och utveckla idéer tillsammans med andra och presentera resultatet av arbetet."
K3: "Betydelsen av gemensamma spelregler, goda vanor och uppmuntrande respons ökar. [...] I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag."