Hänvisningar till Vörå kommuns läroplan åk 1-9 angående ekonomisk hållbarhet:

För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje läroämne där temaområdet kan avspeglas. 

Här finns hänvisningar till temaområdet avfall och sortering i läroämnet omgivningslära.

TEMAOMRÅDET AVFALL OCH SORTERING

 Avfall och sortering finns i det centrala innehållet I6 i omgivningslära i årskurs 1:

  • "Eleverna övar sig att ta hand om sina egna och gemensamma saker. De får lära sig att minska mängden avfall samt att återvinna och sortera avfall."


De mål som anknyter till I6 i omgivningslära i årskurs 1 är:

  • M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
  • M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
  • M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
  • M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
  • M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
  • M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
  • M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
  • M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
  • M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
  • M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter

K1: "Med hjälp av för åldern lämpliga problemlösnings- och forskningsuppgifter väcks elevernas nyfikenhet och intresse för den omgivande världen och deras förmåga att strukturera, benämna och beskriva omgivningen stärks."

K2: "Det är viktigt att fundera över hur man kan påverka sin egen miljö och dess kultur"

K3: "I skolan ska eleverna få lära sig grundläggande fakta om vad som främjar det egna och det gemensamma välbefinnandet, tryggheten och en god vardag. [...] Eleverna ska vägledas till kritiska konsumtionsvanor och till att fundera över vad sparsamhet, måttlighet och miljötänkande innebär för konsumentens val och vad de betyder för deras eget agerande."

K4: "Eleverna ska handledas att nå kompetens i multilitteracitet, det vill säga att kunna tolka, producera och kritiskt granska texter av många olika slag som är lämpliga för deras ålder. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem eller genom kombinationer av dessa."

K7: " Man ska tillsammans med eleverna fundera på vad en rättvis och hållbar framtid betyder i vårt land och i världen och hur de själva kan bidra till en sådan."