Hänvisningar till Läroplan för Vörå samgymnasium-idrottsgymnasium 2021 angående social hållbarhet:

För varje temaområde finns hänvisningar ur läroplanen från varje obligatoriskt läroämne där temaområdet kan avspeglas. 

Här finns hänvisningar till temaområdet Mental träning i läroämnet psykologi.
Sedan finns hänvisningar till temaområdet Jämställdhet i läroämnena historia, studiehandledning och hälsokunskap.
Sedan finns hänvisningar till temaområdet Välmående (sömn, kost, balans mellan skola och fritid) i läroämnena psykologi och hälsokunskap.

TEMAOMRÅDET MENTAL TRÄNING

"Uppdraget för läroämnet psykologi är att ge den studerande färdigheter att observera, förstå och bedöma människans psykiska aktivitet och de sociala, kulturella och biologiska faktorer som påverkar den." 

 

De mål som anknyter till mental träning är: 

  • "Kunna förklara kännetecknen för och skillnaderna mellan medveten och icke-medveten aktivitet"
  • "Kunna beskriva psykologiska, biologiska, sociala och kulturella faktorer i samband med människans aktivitet."
  • "Bekanta sig med ett fenomen i anknytning till välbefinnande ur ett psykiskt, biologiskt, socialt och kulturellt perspektiv."
  • Kompetens för välbefinnande: "[...] fördjupa sig i ett fenomen i anknytning till välbefinnande ur ett psykiskt, biologiskt, socialt och kulturellt perspektiv."
  • Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens: "Ger verktyg för planering av en fördjupning i ett psykologiskt vardagsfenomen."

 

TEMAOMRÅDET JÄMSTÄLLDHET

"Undervisningen ska lyfta fram betydelsen av mänskliga rättigheter, jämlikhet och jämställdhet samt de möjligheter som demokrati och internationellt samarbete ger för att lösa dagens och framtidens utmaningar."

De mål som anknyter till jämställdhet är: 

  • "Känna till de centrala processer som format europeiska samhällena samt det globala ekonomiska systemet."
  • "Förstå utvecklingen som lett till nutidens ekonomiska, samhälleliga och demografiska fenomen samt kunna analysera olika faktorer som har inverkat på utvecklingen."
  • "Kunna analysera befolkningens, ekonomins och samhällsstrukturernas utveckling och hur de är beroende av miljön."
  • "Kritiskt kunna bedöma hur förändringar i teknologi och information formar människors levnadsförhållanden."
  • Samhällelig kompetens: "I undervisningen i historia betonas betydelsen av mänskliga rättigheter, jämlikhet och jämställdhet." 

 

"Studiehandledningen kopplar samman studierna med arbetslivet och främjar rättvisa, likabehandling, jämställdhet, jämlikhet och delaktighet samt förebygger utslagning från utbildning och arbetsliv."

De mål som anknyter till jämställdhet är: 

  • "Förstå vilken betydelse de värderingar, uppfattningar och människor som är viktiga i ens liv, har för val och beslut."
  • Samhällelig kompetens: "Under studiehandledningen utvecklar den studerande kunskaper och färdigheter som hen behöver för att vara en ansvarstagande medborgare som deltar aktivt i samhället."
  • Kommunikativ kompetens: "Under studiehandledningen utvecklar den studerande kunskaper och färdigheter som hen behöver för att vara en ansvarstagande medborgare som deltar aktivt i samhället."

 

"Läroämnets värdegrund bygger på respekt för liv, ett värdigt liv i enlighet med de mänskliga rättigheterna, jämställdhet, jämlikhet, ansvar och aktivt medborgarskap."

 

De mål som anknyter till jämställdhet är: 

"Kunna förklara hur olika företeelser i olika hälsokulturer uppstår och bedöma deras betydelse för hälsan samt tillämpa viktiga socialpsykologiska modeller och teorier för att förklara olika livsstilar."

  • Kompetens för välbefinnande: "[...] utveckla en förståelse för de individuella, sociala och samhälleliga förutsättningarna för välbefinnande samt ge ökad beredskap att främja den egna och andras hälsa och välbefinnande."
  • Kommunikativ kompetens: "Att förvärva kunskap tillsammans med andra främjar de sociala färdigheterna och förmågan att samarbeta."
  • Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens: "[...] reflektera över vilken betydelse de olika teman som tas upp i hälsokunskap har för den studerande själv."
  • Samhällelig kompetens: "Läroämnets mål och värdegrund ska få den studerande att bland annat tänka över villkoren för en trygg miljö, ojämlikhet i fråga om hälsa och följderna av livsstilsval."
  • Etisk kompetens och miljökompetens: "[...] studerande analyserar sina egna konsumtionsmönster och hälsoeffekterna av olika miljöer och löser etiska problem."
  • Global och kulturell kompetens: "I hälsokunskap söker man förklaringar till uppkomsten av olika företeelser i olika hälsokulturer och värderar deras betydelse."

 

TEMAOMRÅDET VÄLMÅENDE (sömn, kost, balans mellan skola fritid)

"Uppdraget för läroämnet psykologi är att ge den studerande färdigheter att observera, förstå och bedöma människans psykiska aktivitet och de sociala, kulturella och biologiska faktorer som påverkar den."

 

De mål som anknyter till välmående är: 

  • "Kunna beskriva psykologiska, biologiska, sociala och kulturella faktorer i samband med människans aktivitet."
  • "Bekanta sig med ett fenomen i anknytning till välbefinnande ur ett psykiskt, biologiskt, socialt och kulturellt perspektiv."
  • Kompetens för välbefinnande: "[...] möjlighet att fördjupa sig i ett fenomen i anknytning till välbefinnande ur ett psykiskt, biologiskt, socialt och kulturellt perspektiv." 
  • Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens: "[...] skapar förståelse för hurdan vetenskap psykologin är och att psykologisk kunskap baserar sig på forskning. Ger verktyg för planering av en fördjupning i ett psykologiskt vardagsfenomen."

 

"Det ger en förståelse för det breda spektret av hälsa samt förmåga att identifiera och forma faktorer som gör det möjligt för den studerande att uppskatta, främja och upprätthålla den egna och andras hälsa och en hälsosam miljö."

 

De mål som anknyter till välmående är: 

  • "Kunna beskriva och klarlägga viktiga faktorer som påverkar människans resurser och hälsa samt analysera deras samband och verkningsmekanismer."
  • "Identifiera faktorer som påverkar den egna livsstilen och kunna bedöma betydelsen av livsstilsval för den egna hälsan och hälsan hos människor i närmiljön och formulera välgrundade förslag om hur man kan upprätthålla hälsofrämjande levnadsvanor och förebygga skadliga sådana."
  • Kompetens för välbefinnande: "[...] utveckla en förståelse för de individuella, sociala och samhälleliga förutsättningarna för välbefinnande samt ge ökad beredskap att främja den egna och andras hälsa och välbefinnande."
  • Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens: "n. I hälsokunskap handleds den studerande i att kombinera den kunskap som genereras av olika vetenskaper och därmed skaffa sig ny kunskap. Läroämnet innehåller mål som ska vägleda den studerande att tillämpa kunskapen och tolka den kritiskt."
  • Etisk kompetens och miljökompetens: "[...] studerande analyserar sina egna konsumtionsmönster och hälsoeffekterna av olika miljöer och löser etiska problem."