Esiopetuksessa medialukutaidon polku jatkuu yhdessä tutkien, oivaltaen ja leikinomaisesti kokeillen. Kokemukset median parissa monipuolistuvat, ja lapsilla on aktiivinen rooli median käyttäjinä ja tuottajina. Median kautta tutkitaan maailmaa ja oivalletaan asioita. Samalla opetellaan ymmärtämään, mikä on satua ja mikä totta. Yhdessä tarkastellaan, millaisia lapsille merkitykselliset mediasisällöt ovat ja tutkitaan mediaa lasten arjessa. Lasten kanssa käsitellään turvallista median käyttöä ja ikärajoja. Lapsia rohkaistaan kokeilevaan median tuottamiseen, mielikuvituksen rikkaaseen käyttöön ja luovaan mediailmaisuun yhdessä toisten kanssa. Mediaa käytetään yhdessä myös viestintään, ja viestintätaitojen kehittymistä tuetaan harjoittelemalla hyvää, toiset huomioon ottavaa vuorovaikutusta arjessa.
Median tulkinta ja arviointi
- Lapset tutustuvat erilaisiin mediasisältöihin, kuten lapsille sopiviin uutisiin, mediataiteeseen, elokuviin ja musiikkiin. Käytetään yhdessä mediasisältöjä, joissa on kirjoitettua tekstiä.
- Opetellaan ymmärtämään mediaa ihmisen tuottamana ja valitsemana sisältönä.
- Pohditaan yhdessä, miten media vaikuttaa meihin.
- Tutkitaan kuvitteellisten ja todenmukaisten mediasisältöjen eroja esimerkiksi tarkastelemalla lastenohjelmia ja lapsille sopivia uutisia
- Käsitellään erilaisin ilmaisu-keinoin satujen, pelien tai lastenohjelmien tapahtumia ja hahmoja sekä rohkaistaan lapsia tekemään omia tulkintoja.
- Opetellaan ymmärtämään, että media voi luoda asioista mielikuvia ja yleistyksiä. Tarkastellaan tapoja esittää satu- ja eläinhahmoja tai sukupuolia lastenohjelmissa ja elokuvissa.
- Käytetään yhdessä henkilöstön kanssa mediaa monipuolisesti apuna tiedon hankinnassa ja jäsentämisessä arjen tilanteissa.
- Pohditaan ja arvioidaan, onko median avulla löydetty tieto käyttökelpoista.
- Tutustutaan lähiympäristön mainoksiin ja siihen, miten ne kytkeytyvät kulutukseen.
- Rohkaistaan lapsia suhtautumaan uteliaasti mediasisältöihin ja harjoittelemaan kriittistä mediakäsitystä.
- Tarkastellaan lasten omaa mediankäyttöä. Pohditaan erilaisia mediankäyttötilanteita ja sitä, miten mediaa käytetään eri tavoin yksin tai yhdessä.
- Ymmärretään, että eri ihmiset kokevat ja käyttävät mediaa eri tavoin. Rohkaistaan lapsia keskustelemaan kokemuksistaan median parissa ja vertailemaan niitä toisten kanssa.
- Tarkastellaan arvottamatta lapsille merkityksellisiä mediasisältöjä. Rohkaistaan lapsia kertomaan niistä monipuolisin ilmaisukeinoin. Pohditaan, miksi ne ovat mielekkäitä.
- Keskustellaan yhdessä yksityisyydensuojan merkityksestä. Muistutetaan jokaisen oikeudesta päättää itseään koskevien kuvien ottamisesta ja jakamisesta.
- Käsitellään tekijänoikeuksia.
- Lapset ymmärtävät, että jokaisella on oikeus vaikuttaa itse tuottamansa sisällön käsittelyyn.
- Lapsia rohkaistaan keskustelemaan mediankäytöstä aikuisen kanssa, pyytämään apua ja hakemaan aikuisesta turvaa askarruttavissa tilanteissa.
- Tutustutaan lasten kanssa mediasisältöjen ikärajamerkintöihin ja keskustellaan, mikä merkitys ikärajoilla on.
- Tutustutaan lasten kanssa mediavälineiden vastuulliseen käsittelyyn.
- Laaditaan yhdessä lasten kanssa hyviä käytänteitä mediavälineiden ja -sisältöjen käytöstä.
- Tarkastellaan mediasisältöjen käyttöä myös sosiaalisena tekemisenä ja keskustellaan jaetuista kokemuksista median parissa.
- Keskustellaan lasten elämään kuuluvista medioista ja ajankäytöstä median parissa.
- Keskustellaan ja harjoitellaan tunnistamaan yhdessä lasten kanssa, mitä kiusaaminen ja häirintä tarkoittavat, sekä harjoitellaan ratkaisemaan ristiriitoja rakentavasti.
- Lapsille annetaan mahdollisuus kokeilla viestintää erilaisten mediavälineiden avulla. Osallistetaan lapsia arjen mediavälitteisessä viestinnässä.
- Henkilöstö määrittelee yhteiset suuntaviivat ja ohjaa lapsia median turvalliseen käyttöön.
- Tutustutaan ja opetellaan lasten kanssa mediavälineiden vastuullista käsittelyä. Lapsia rohkaistaan hakemaan tukea aikuiselta.
- Pohditaan lasten kanssa yksityisyydensuojan käsitettä. Keskustellaan yhdessä siitä, että omaa yksityisyyttään ja kehoaan on oikeus suojata.
- Keskustellaan lasten ja huoltajien kanssa lasten turvallisesta mediankäytöstä. Henkilöstö myös keskustelee huoltajien kanssa median käytön ikärajoista. Lapsia rohkaistaan hakemaan tukea aikuiselta.
- Huoltajien kanssa keskustellaan digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja toimimisesta digitaalisissa ympäristöissä.
- Huoltajat osallistetaan myös lasten omien työvälineiden ja laitteiden käyttöä koskeviin keskusteluihin. Lisäksi huoltajien kanssa keskustellaan lasten yksityisyydensuojasta.
- Rohkaistaan lapsia luovaan ja leikinomaiseen sanalliseen ja kuvalliseen ilmaisuun median tuottamisessa.
- Löydetään yhdessä tapoja, joilla kaikki voivat osallistua ja saada myönteisiä kokemuksia median tuottamisesta.
- Osallistutaan yhdessä tuottamisen eri vaiheisiin: suunnitteluun, kokeilevaan ja leikinomaiseen toteuttamiseen ja tuotoksen arvostavaan tarkasteluun. Henkilöstö sanoittaa vaiheita lasten kanssa.
- Käytetään yhdessä erilaisia mediavälineitä, sovelluksia ja ohjelmia mediasisältöjen tuottamisessa (esim. kuva-animaatiot, videot, digitaaliset kirjat, reportaasit tai oma musiikki).
- Lapset oppivat ymmärtämään, miten kuvitteelliset ja todenmukaiset mediasisällöt syntyvät ja mikä niiden ero on.
- Rohkaistaan lapsia tekemään mediasisältöjä leikillisesti ja kokeilevasti. Arvostetaan tuotoksia.
- Käytetään mediavälineitä monipuolisesti lasten ajatusten ja mielipiteiden ilmaisun välineinä arjen suunnittelussa ja päätöksissä.
- Lapset oppivat, että heillä on oikeuksia ja mahdollisuuksia vaikuttaa yhteisiin asioihin.
- Tutkitaan, miten kuvitteelliset ja todenmukaiset mediasisällöt syntyvät ja mikä niiden ero on.
- Tukee ja rohkaisee lasten itseilmaisua.
- Käyttää erilaisia mediavälineitä, sovelluksia ja ohjelmia mediasisältöjen tuottamisessa.
- Luo mediasisältöjä yhdessä lasten kanssa (esim. kuva-animaatioita, videoita, digitaalisia kirjoja tai omaa musiikkia).
- Käytetään luovan ilmaisun virikkeinä lapsille tuttuja mediasisältöjä, kuten sarjojen hahmoja, elokuvien tapahtumia tai pelien kulkua.
- Annetaan lapsille mahdollisuus osallistua median tuottamisen eri vaiheisiin: suunnitteluun, kokeilevaan ja leikinomaiseen toteuttamiseen ja tuotoksen arvostavaan tarkasteluun.
- Sanoitetaan vaiheita lasten kanssa. Prosessit ovat tuloksia tärkeämpiä.
- Luotu sisältö voidaan jakaa digitaalisesti huoltajille, jotta he pääsevät tutustumaan lapsensa digitaaliseen dokumentointiin.
Digitaalisella palvelulla tarkoitetaan opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia sovelluksia ja ohjelmia.
- Päikky
- Prion
- Widgit online
- Polyglutt
Digitaalisella ympäristöllä tarkoitetaan laajemmin ottaen kaikkia opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia digitaalisia ratkaisuja, palveluita, laitteita ja välineitä.