Digitaalinen osaaminen
”Digitaalinen osaaminen on tärkeä kansalaistaito. Sitä tarvitaan lasten ja perheiden arjessa, ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja yhteiskunnallisessa osallistumisessa. Se on tärkeä osa monilukutaitoa sekä media- ja opiskelutaitoja, joita tarvitaan opiskelussa ja työelämässä. Esiopetuksen tehtävä on kotien rinnalla edistää lasten tieto- ja viestintäteknologista osaamista. Lapset tutustuvat opetuksessa erilaisiin tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, palveluihin ja peleihin. Tieto- ja viestintäteknologian avulla tuetaan lasten vuorovaikutustaitoja, oppimisen taitoja sekä vähitellen kehittyvää kirjoitus- ja lukutaitoa. Mahdollisuudet kokeilla ja tuottaa itse edistävät lasten luovan ajattelun ja yhteistoiminnan taitoja. Lapsia ohjataan omaksumaan turvallisia ja ergonomisia käyttötaitoja.”
(Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014.)
- Lapset opettelevat nimeämään lähiympäristön digitaalisia välineitä ja tunnistamaan yleisimpiä symboleja. Lapset oppivat sujuvasti vuorottele-maan eri laitteiden välillä.
- Lapset saavat käyttää digitaalisia lähiympäristöjä moniaistisesti.
- Tutkitaan ja ihmetellään teknologiaa arjen ympäristöissä. Tutkitaan lasten omia leluja ja keskustellaan teknologian merkityksestä heidän elämässään.
- Lapset oppivat avaamaan ja sulkemaan mobiililaitteita, lataamaan laitteita, kuvaamaan ja videoimaan sekä etsimään tuotoksiaan kuvagalleriasta.
- Lasten kuvia ja videoita katsellaan diaesityksen kautta iPadilla. Harjoitellaan myös käyttämään näytön peilausta, esim. järjestämään digitaalisia näyttelyitä lasten tuotoksista.
- Lapset tutustuvat kokeillen ja leikitellen erilaisiin pedagogisiin sovelluksiin, joilla tuetaan oppimista eri aihealueilla.
- Käytetään teknologisia laitteita, esim. suurennuslasia ja mittanauhaa iPadin omissa sovelluksissa. Tämä luo oppimiseen käytännön ulottuvuuden, minkä lisäksi on myönteistä, että lapset pääsevät pohtimaan näiden sovellusten toimintaa.
- Huoltajat osallistetaan toimintaan siten, että he pääsevät tutustumaan lasten luomiin tuotoksiin.
- Lasten kanssa opetellaan, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa. Keskustellaan siitä, mikä on internet.
- Opetellaan digitaalisten ympäristöjen käyttö- ja toimintaperiaatteisiin liittyvää sanastoa.
- Opetellaan laatimaan ja noudattamaan yksinkertaisia digitaalisiin palveluihin liittyviä ohjeita.
- Opetellaan näppäintaitoja ja näppäimistön käytön alkeita sekä tutustutaan hiiren käyttöön.
- Lapsille annetaan mahdollisuus olla luovia tuottajia. Samalla harjoitellaan erilaisia taitoja inspiroivissa ja luovissa oppimisympäristöissä.
- Lasten kanssa pelataan pelejä ja tutkitaan pelien logiikoita. Lasten kanssa keksitään uusia ja muokataan tuttuja pelejä. Hyödynnetään digitaalisten ympäristöjen pelillisiä elementtejä.
- Lapset opettelevat muokkaamaan kuvia ja videoita monipuolisesti ja leikillisesti. Tehdään animaatioita ja erilaisia videohankkeita.
- Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään kielellä leikittelyssä. Lasten kehittyvää kirjoitus- ja lukutaitoa tuetaan digitaalisten ympäristöjen avulla.
- Lapset saavat luoda ja tulkita viestejä digitaalisissa ympäristöissä. Heille annetaan mahdollisuus tuottaa tekstejä laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
- Opetellaan tulostamaan ja käyttämään itse luotuja, eri taidemuotoja ilmentäviä kuvia.
- Lapset saavat luoda omia hankkeita ja käyttää digitaalisia ympäristöjä omien tarinoiden kertomiseen.
- Pohditaan omia hankkeita sekä keskustellaan todellisuuden ja kuvitelman eroista, minkä avulla lapset oppivat ymmärtämään, mikä on todellista ja mikä keksittyä.
- Tehdään yksinkertaisia diagrammeja.
- Varmistaa, että digitaalista osaamista edistävät välineet ovat tarkoituksenmukaisessa käytössä ja että niitä käytetään tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarvittaessa henkilöstö informoi varhaiskasvatuksen järjestää oppimisympäristöä koskevista mahdollisista puutteista.
- Henkilöstö näyttää esimerkkiä teknologian tarkoituksen-mukaisesta käytöstä arjessa sekä tekee oppimisympäris-tössä olevat välineet ja laitteet lapsille tutuksi. Lasten kanssa opetellaan, että teknologia on luonteva osa oppimisympäristöä.
- Opetellaan digitaalisten ympäristöjen käyttö- ja toimintaperiaatteisiin liittyvää sanastoa.
- Henkilöstö tietää, mistä saa digitaalisten ympäristöjen käytön tukea, ja hakee sitä tarvittaessa.
- Keskustelee huoltajien kanssa mahdollisesta lasten omien välineiden ja laitteiden käytöstä.
- Tuntee digitaaliset palvelut, jotka kytkeytyvät lasten esiopetukseen, ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
- Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään osana lasten kehityksen ja oppimisen tukea. Lapset saavat käyttää digitaalisia lähiympäristöjä moniaistisesti.
- Lapset tutustuvat kokeillen ja leikitellen erilaisiin pedagogisiin sovelluksiin, joilla tuetaan heidän oppimistaan.
- Digitaalisia palveluita käytetään pedagogisessa dokumentoinnissa aktiivisesti.
- Lapset saavat luoda omia hankkeita ja käyttää digitaalisia ympäristöjä omien tarinoiden kertomiseen. Lapsia rohkaistaan tutkimaan ja luomaan mielikuvituksen avulla.
- Tuetaan lasten kykyä ymmärtää ja analysoida tietoa, millä luodaan terve lähdekriittinen ymmärrys jo nuoresta iästä lähtien.
- Henkilöstö osallistuu digitaalisen osaamisen edistämiseen liittyvään täydennyskoulutukseen ja tietää, mistä saa digitaalisten ympäristöjen käytön tukea, ja hakee sitä tarvittaessa
- Tutustutaan yhdessä lasten digitaaliseen maailmaan ja sen ajankohtaisiin ilmiöihin.
- Lapset harjoittelevat käyttämään laitteita turvallisella ja huolellisella tavalla.
- Keskustellaan tekijänoikeuksien merkityksestä – toisen tuottamaa sisältöä ei saa käyttää ilman lupaa.
- Henkilöstö pyytää lapselta luvan hänen kuviensa ja tuotostensa julkaisemiseen.
- Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja digitaalisista palveluista.
- Lapset saavat tietoa digitaalisista palveluista, joita käytetään pedagogisen dokumentoinnin yhteydessä.
- Lasten kanssa keskustellaan kestävästä teknologian käytöstä ja siitä, että teknologian uusiminen ja käyttö kuluttavat luonnonvaroja.
- Lapset saavat kokemuksia pitkäjänteisestä toiminnasta digitaalisissa ympäristöissä, esim. hanketyön kautta.
- Digitaalisiin palveluihin tutustumisessa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen ja turvallisiin toimintatapoihin.
- Lasten kanssa keskustellaan salasanoista ja käyttäjätunnuksista sekä siitä, miksi niitä ei jaeta.
- Harjoitellaan yhdessä kriittisen lukutaidon ensiaskelia. Keskustellaan ikärajoista ja niiden merkityksestä sekä tutustutaan niitä ohjaaviin symboleihin.
- Lapset oppivat, miten toimia, jos he kohtaavat digitaalisessa palvelussa ongelman. Heitä rohkaistaan kertomaan kokemuksistaan digitaalisissa ympäristöissä.
- Harjoitellaan yhdessä hyvää ergonomiaa ja tauottamista.
- Venytellään, jumpataan ja liikutaan runsaasti ja säännöllisesti.
- Lapsille tarjotaan digitaalisia ympäristöjä, jotka kannustavat liikkeeseen. Suositellaan liikuntaa ja aktiivisuutta edistäviä jumppavideoita tai sovelluksia.
- Digitaaliset välineet ja laitteet ovat lapsille saatavilla, ja lapsia kannustetaan hyödyntämään niitä leikeissä ja oppimisessa.
- Opetellaan kiinnittämään huomiota äänenlaatuun ja -voimakkuuteen sekä valaistukseen ja näytön kirkkauteen.Lapset saavat kokemuksia pitkäjänteisestä toiminnasta digitaalisissa ympäristöissä
- Varmistaa, että välineet ja laitteet ovat lapsille saatavilla siten, että ne kannustavat lapsia hyödyntämään niitä leikeissä ja oppimisessa.
- Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja toimintatavoista.
- Turvallisia digitaalisia palveluja käytetään vuorovaikutuksen tukena kehitystason mukaisesti ja erityisen tuen piirissä.
- Tutustutaan yhdessä lasten digitaaliseen maailmaan ja sen ajankohtaisiin ilmiöihin
- Henkilöstö varmistaa, että kaikki huoltajat pääsevät tiedon äärelle digitaalisissa palveluissa. Virallinen ja epävirallinen viestintä erotetaan toisistaan.
- Henkilöstö sopii huoltajien kanssa kuvien ottamisesta ja julkaisemisesta sekä lasten tuotosten julkaisemisesta.
- Lasten kanssa puhutaan digitaalisista palveluista, joita käytetään pedagogisen dokumentoinnin yhteydessä.
- Henkilöstö huomioi tietoturvan ja tekijänoikeudet lasten kuvien ja heidän tuotostensa julkaisussa.
- Kunnioittaa lasten yksityisyydensuojaa digitaalisissa ympäristöissä.
- Tuntee tietosuoja- ja tietoturvaohjeet ja noudattaa niitä.
- Huolehtii tietosuojasta lasten kuvien ja tuotosten julkaisussa.
- Kertoo huoltajille henkilötietojen käsittelystä esiopetuksessa (ml. Koski) esiopetuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
- Tietää, mitä turvakielto tarkoittaa, ja osaa kertoa turvakiellon alaisten tietojen käsittelystä perheille varhaiskasvatuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti. *Turvakielto tarkoittaa turvallisten tietojärjes-telmien käyttöä, pääsyn rajoittamista valtuutettuihin henkilöihin sekä perheiden informoimista siitä, miten heidän lastensa tiedot suojataan turvakiellon ohjeiden mukaisesti, jotta lasten yksityistietojen käsittely on turvallista ja kunnioittavaa.
- Lasten kanssa keskustellaan kestävästä teknologian käytöstä ja siitä, että teknologian uusiminen ja käyttö kuluttavat luonnonvaroja.
- Lapsille tarjotaan laadukasta sisältöä niin käyttäjälähtöisyyden kuin pedagogiikankin näkökulmasta.
- Lasten kanssa pohditaan, mitä pulmia teknologian keinoin voisi ratkaista. Lasten kanssa myös opetellaan kuvailemaan, miten pulman voisi ratkaista.
- Tutustutaan yhdessä tiedonhakuun hakemalla tietoa lapsia kiinnostavista asioista sekä ajankohtaisista aiheista ja ilmiöistä.
- Tutustutaan selaimen peruskäyttöön.
- Keskustellaan tiedon luotettavuudesta laajan tekstikäsityksen* mukaisesti ja harjoitellaan tiedon kriittistä arviointia. *Monilukutaitoon liittyvä laaja tekstikäsitys tarkoittaa, että tekstit voivat olla sanallisia, kuvallisia, auditiivisia, numeerisia tai kinesteettisiä symbolijärjestelmiä taikka niiden yhdistelmiä.
- Pohditaan, millaiset hakusanat ovat tarkoituksenmukaisimpia tiedonhaussa. Lapset saavat itse harjoitella hakusanojen kirjoittamista sekä kuva- ja äänihaun käyttöä.
- Luokittelua ja ryhmittelyä tehdään pelillisesti ja leikillisesti digitaalisissa palveluissa. Lapset tutustuvat käsitekarttoihin ja opettelevat luomaan sellaisia digitaalisesti (mindmaps).
- Luodaan yhteyksiä sekä sanallistetaan ja tehdään näkyväksi yhteyksiä asioiden välillä.
- Lapsia kannustetaan esittämään kysymyksiä, joihin etsitään yhdessä vastauksia digitaalisia palveluja hyödyntäen.
- Lasten kanssa tutustutaan ja kokeillaan monipuolisesti sekä mielikuvituksen ja leikin kautta teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä.
- Käytetään monipuolisesti pedagogisia sovelluksia ja luovia sovelluksia, jotka antavat lapsille mahdollisuuden toimia tuottajina.
- Lapset käyttävät kuvia ja videoita monipuolisesti sekä oppivat yhdistämään niitä ääniin, teksteihin tai animaatioihin.
- Lapsia kannustetaan toteuttamaan ideoitaan helppokäyttöisiä sovelluksia hyödyntäen. Esim. kokeillaan, keksitään, rakennetaan ja luodaan.
- Lapset saavat apua ideoidensa toteuttamiseen digitaalisissa ympäristöissä. Yhdistetään analogisia ja digitaalisia materiaaleja.
- Rikastetaan lasten mielikuvitusta ja leikitellään digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksilla.
- Tutustuu tiedonhakuun hakemalla tietoa lapsia kiinnostavista asioista sekä ajankohtaisista aiheista ja ilmiöistä.
- Keskustellaan tiedon luotettavuudesta laajan tekstikäsityksen mukaisesti. Harjoitellaan lasten kanssa tiedon kriittistä arviointia.
- Keskustellaan lasten kanssa, mitä pulmia teknologian keinoin voisi ratkaista ja miten niitä voisi ratkaista. Lasten kanssa myös opetellaan kuvailemaan, miten pulman voisi ratkaista.
- Lapset ovat lähtökohtana tiedon esittelyssä. Tietoa esitetään lapsille kielellisesti, kuvallisesti ja kehollisesti.
- Hyödynnetään varhaiskasvatuk-sessa opittuja taitoja tutkivasta ja luovasta teknologian käytöstä sekä syvennetään harjoituksia asteittain tutkimusprosesseissa.
- Herätellään motivaatiota tutkivaan työskentelyyn. Luodaan lapsille mahdollisuuksia kokeilla luovaa tuottamista digitaalisissa palveluissa laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
- Rikastetaan lasten mielikuvitusta ja leikitellään digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksilla.
- Tehdään tutkimuksia käyttämällä apuna teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä. Näitä hyödynnetään havaintojen tekemisessä, tiedon jäsentämisessä ja tiedon ymmärtämisessä.
- Tehdään pidempikestoisia tutkimushankkeita, joissa hyödynnetään teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä. Lasten osallisuus hankkeessa sekä heidän ajatuksensa ja ideansa huomioidaan, kun henkilöstö rohkaisee ja syventää lasten aloitteita teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
- Henkilöstö tukee lasten yksilöllisiä tapoja ilmaista itseään. Lapsille annetaan mahdollisuuksia monipuoliseen kokeiluun ja ilmaisuun digitaalisten ympäristöjen avulla.
- Digitaalisissa palveluissa luodaan lapsia kiinnostavaa, ajankohtaista sisältöä. Hyödynnetään leikillisiä ja pelillisiä työskentelytapoja.
- Jokainen lapsi saa monipuoliset mahdollisuudet osallistua ja aktiivisesti vaikuttaa leikkien ja oppimisen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin, joissa käytetään digitaalisia työkaluja.
- Lapset harjoittelevat oman sisällön tuottamista hyödyntäen käytössä olevaa digitaalista ympäristöä.
- Lapset pääsevät eläytymään fiktiivisiin rooleihinsa, satuihinsa ja tarinoihinsa hyödyntäen digitaalisia mahdollisuuksia.
- Pohditaan yhdessä, millaisia kuvia ja viestejä voidaan lähettää sekä miltä tuntuu vastaanottaa erilaisia viestejä.
- Opetellaan emojien sopivaa käyttöä.
- Harjoitellaan viestintätaitoja yhteisessä digitaalisessa työskentelyssä. Lapsille annetaan mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa yksilöllisillä ja vaihtoehtoisilla tavoilla.
- Opetellaan auttamaan kaveria tarvittaessa.
- Harjoitellaan sosioemotionaalisia taitoja. Lasten kanssa harjoitellaan toimimaan kiusaamista ennaltaehkäisten.
- Tutustutaan yhdessä osallisuutta lisääviin digitaalisiin palveluihin.
- Lapset saavat harjoitella vuorovaikutusta digitaalisissa palveluissa toisen ryhmän/päiväkodin/ulkoisen osapuolen kanssa. Samalla harjoitellaan asiallista käyttäytymistä digitaalisessa palvelussa.
- Digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään, kun luodaan ympäristöä, jossa kaikki pääsevät loistamaan kehityksensä, ikävaiheensa ja edellytystensä mukaan.
- Ylläpidetään myönteistä suhtautumista digitaalisiin vuorovaikutteisiin palveluihin. Ratkaistaan yhdessä mahdollisia digitaalisissa palveluissa kohdattuja ongelmia.
- Hyödynnetään digitaalisia mahdollisuuksia lasten kanssa fiktiivisiin rooleihin, satuihin ja tarinoihin eläytymisessä. Samalla lapset oppivat työskentelemään yhdessä.
- Tutustutaan yhdessä osallisuutta lisääviin digitaalisiin palveluihin.
- Henkilöstö hyödyntää digitaalisia palveluja yhteydenpidossa huoltajiin ja vuorovaikutusta vahvistaen.
- Suljettuja yhteisöllisiä palveluja hyödynnetään tarkoituksen-mukaisesti. Lasten kanssa harjoitellaan oman sisällön tuottamista hyödyntäen käytössä olevaa digitaalista ympäristöä.
- Lapsille annetaan mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa yksilöllisillä ja vaihtoehtoisilla tavoilla.
- Tutustutaan yhdessä osallisuutta lisääviin digitaalisiin palveluihin.
- Digitaalisia ympäristöjä käytetään lasten ajatusten ja mielenkiinnon kohteiden näkyväksi tekemisessä.
- Vahvistetaan lasten uskoa omiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa. Lisäksi varmistetaan jokaisen lapsen monipuoliset osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet digitaalisten palvelujen avulla.
Digitaalisella palvelulla tarkoitetaan opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia sovelluksia ja ohjelmia.
- Jamf Safe Internet
- Päikky
- Prion
- Widgit online
Digitaalisella ympäristöllä tarkoitetaan laajemmin ottaen kaikkia opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia digitaalisia ratkaisuja, palveluita, laitteita ja välineitä.