Digitaalinen osaaminen

”Digitaalinen osaaminen on tärkeä kansalaistaito. Sitä tarvitaan lasten ja perheiden arjessa, ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja yhteiskunnallisessa osallistumisessa. Se on tärkeä osa monilukutaitoa sekä media- ja opiskelutaitoja, joita tarvitaan opiskelussa ja työelämässä. Esiopetuksen tehtävä on kotien rinnalla edistää lasten tieto- ja viestintäteknologista osaamista. Lapset tutustuvat opetuksessa erilaisiin tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, palveluihin ja peleihin. Tieto- ja viestintäteknologian avulla tuetaan lasten vuorovaikutustaitoja, oppimisen taitoja sekä vähitellen kehittyvää kirjoitus- ja lukutaitoa. Mahdollisuudet kokeilla ja tuottaa itse edistävät lasten luovan ajattelun ja yhteistoiminnan taitoja. Lapsia ohjataan omaksumaan turvallisia ja ergonomisia käyttötaitoja.”
(Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014.)

Käytännön taidot ja oma tuottaminen
  • Lapset opettelevat nimeämään lähiympäristön digitaalisia välineitä ja tunnistamaan yleisimpiä symboleja. Lapset oppivat sujuvasti vuorottele-maan eri laitteiden välillä.
  • Lapset saavat käyttää digitaalisia lähiympäristöjä moniaistisesti.
  • Tutkitaan ja ihmetellään teknologiaa arjen ympäristöissä. Tutkitaan lasten omia leluja ja keskustellaan teknologian merkityksestä heidän elämässään.
  • Lapset oppivat avaamaan ja sulkemaan mobiililaitteita, lataamaan laitteita, kuvaamaan ja videoimaan sekä etsimään tuotoksiaan kuvagalleriasta.
  •  Lasten kuvia ja videoita katsellaan diaesityksen kautta iPadilla. Harjoitellaan myös käyttämään näytön peilausta, esim. järjestämään digitaalisia näyttelyitä lasten tuotoksista.
  • Lapset tutustuvat kokeillen ja leikitellen erilaisiin pedagogisiin sovelluksiin, joilla tuetaan oppimista eri aihealueilla.
  • Käytetään teknologisia laitteita, esim. suurennuslasia ja mittanauhaa iPadin omissa sovelluksissa. Tämä luo oppimiseen käytännön ulottuvuuden, minkä lisäksi on myönteistä, että lapset pääsevät pohtimaan näiden sovellusten toimintaa.
  • Huoltajat osallistetaan toimintaan siten, että he pääsevät tutustumaan lasten luomiin tuotoksiin.
  • Lasten kanssa opetellaan, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa. Keskustellaan siitä, mikä on internet.
  • Opetellaan digitaalisten ympäristöjen käyttö­- ja toimintaperiaatteisiin liittyvää sanastoa.
  • Opetellaan laatimaan ja noudattamaan yksinkertaisia digitaalisiin palveluihin liittyviä ohjeita.
  • Opetellaan näppäintaitoja ja näppäimistön käytön alkeita sekä tutustutaan hiiren käyttöön.
  • Lapsille annetaan mahdollisuus olla luovia tuottajia. Samalla harjoitellaan erilaisia taitoja inspiroivissa ja luovissa oppimisympäristöissä.
  • Lasten kanssa pelataan pelejä ja tutkitaan pelien logiikoita. Lasten kanssa keksitään uusia ja muokataan tuttuja pelejä. Hyödynnetään digitaalisten ympäristöjen pelillisiä elementtejä.
  • Lapset opettelevat muokkaamaan kuvia ja videoita monipuolisesti ja leikillisesti. Tehdään animaatioita ja erilaisia videohankkeita.
  • Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään kielellä leikittelyssä. Lasten kehittyvää kirjoitus- ja lukutaitoa tuetaan digitaalisten ympäristöjen avulla.
  • Lapset saavat luoda ja tulkita viestejä digitaalisissa ympäristöissä. Heille annetaan mahdollisuus tuottaa tekstejä laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
  • Opetellaan tulostamaan ja käyttämään itse luotuja, eri taidemuotoja ilmentäviä kuvia.
  • Lapset saavat luoda omia hankkeita ja käyttää digitaalisia ympäristöjä omien tarinoiden kertomiseen.
  • Pohditaan omia hankkeita sekä keskustellaan todellisuuden ja kuvitelman eroista, minkä avulla lapset oppivat ymmärtämään, mikä on todellista ja mikä keksittyä.
  • Tehdään yksinkertaisia diagrammeja.
  • Varmistaa, että digitaalista osaamista edistävät välineet ovat tarkoituksenmukaisessa käytössä ja että niitä käytetään tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarvittaessa henkilöstö informoi varhaiskasvatuksen järjestää oppimisympäristöä koskevista mahdollisista puutteista.
  • Henkilöstö näyttää esimerkkiä teknologian tarkoituksen-mukaisesta käytöstä arjessa sekä tekee oppimisympäris-tössä olevat välineet ja laitteet lapsille tutuksi. Lasten kanssa opetellaan, että teknologia on luonteva osa oppimisympäristöä.
  • Opetellaan digitaalisten ympäristöjen käyttö­- ja toimintaperiaatteisiin liittyvää sanastoa.
  • Henkilöstö tietää, mistä saa digitaalisten ympäristöjen käytön tukea, ja hakee sitä tarvittaessa.
  • Keskustelee huoltajien kanssa mahdollisesta lasten omien välineiden ja laitteiden käytöstä.
  • Tuntee digitaaliset palvelut, jotka kytkeytyvät lasten esiopetukseen, ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
  • Digitaalisia ympäristöjä hyödynnetään osana lasten kehityksen ja oppimisen tukea. Lapset saavat käyttää digitaalisia lähiympäristöjä moniaistisesti.
  • Lapset tutustuvat kokeillen ja leikitellen erilaisiin pedagogisiin sovelluksiin, joilla tuetaan heidän oppimistaan.
  • Digitaalisia palveluita käytetään pedagogisessa dokumentoinnissa aktiivisesti.
  • Lapset saavat luoda omia hankkeita ja käyttää digitaalisia ympäristöjä omien tarinoiden kertomiseen. Lapsia rohkaistaan tutkimaan ja luomaan mielikuvituksen avulla.
  • Tuetaan lasten kykyä ymmärtää ja analysoida tietoa, millä luodaan terve lähdekriittinen ymmärrys jo nuoresta iästä lähtien.
  • Henkilöstö osallistuu digitaalisen osaamisen edistämiseen liittyvään täydennyskoulutukseen ja tietää, mistä saa digitaalisten ympäristöjen käytön tukea, ja hakee sitä tarvittaessa
Vastuullisuus ja turvallisuus
  • Tutustutaan yhdessä lasten digitaaliseen maailmaan ja sen ajankohtaisiin ilmiöihin.
  •  Lapset harjoittelevat käyttämään laitteita turvallisella ja huolellisella tavalla.
  • Keskustellaan tekijänoikeuksien merkityksestä – toisen tuottamaa sisältöä ei saa käyttää ilman lupaa.
  • Henkilöstö pyytää lapselta luvan hänen kuviensa ja tuotostensa julkaisemiseen.
  • Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja digitaalisista palveluista.
  • Lapset saavat tietoa digitaalisista palveluista, joita käytetään pedagogisen dokumentoinnin yhteydessä.
  • Lasten kanssa keskustellaan kestävästä teknologian käytöstä ja siitä, että teknologian uusiminen ja käyttö kuluttavat luonnonvaroja.
  • Lapset saavat kokemuksia pitkäjänteisestä toiminnasta digitaalisissa ympäristöissä, esim. hanketyön kautta.
  • Digitaalisiin palveluihin tutustumisessa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen ja turvallisiin toimintatapoihin.
  • Lasten kanssa keskustellaan salasanoista ja käyttäjätunnuksista sekä siitä, miksi niitä ei jaeta.
  • Harjoitellaan yhdessä kriittisen lukutaidon ensiaskelia. Keskustellaan ikärajoista ja niiden merkityksestä sekä tutustutaan niitä ohjaaviin symboleihin.
  • Lapset oppivat, miten toimia, jos he kohtaavat digitaalisessa palvelussa ongelman. Heitä rohkaistaan kertomaan kokemuksistaan digitaalisissa ympäristöissä.
  • Harjoitellaan yhdessä hyvää ergonomiaa ja tauottamista.
  • Venytellään, jumpataan ja liikutaan runsaasti ja säännöllisesti.
  • Lapsille tarjotaan digitaalisia ympäristöjä, jotka kannustavat liikkeeseen. Suositellaan liikuntaa ja aktiivisuutta edistäviä jumppavideoita tai sovelluksia.
  • Digitaaliset välineet ja laitteet ovat lapsille saatavilla, ja lapsia kannustetaan hyödyntämään niitä leikeissä ja oppimisessa.
  • Opetellaan kiinnittämään huomiota äänenlaatuun ja -voimakkuuteen sekä valaistukseen ja näytön kirkkauteen.Lapset saavat kokemuksia pitkäjänteisestä toiminnasta digitaalisissa ympäristöissä
  • Varmistaa, että välineet ja laitteet ovat lapsille saatavilla siten, että ne kannustavat lapsia hyödyntämään niitä leikeissä ja oppimisessa.
  • Henkilöstö keskustelee huoltajien kanssa digitaalisten ympäristöjen käytöstä ja toimintatavoista.
  • Turvallisia digitaalisia palveluja käytetään vuorovaikutuksen tukena kehitystason mukaisesti ja erityisen tuen piirissä.
  • Tutustutaan yhdessä lasten digitaaliseen maailmaan ja sen ajankohtaisiin ilmiöihin
  • Henkilöstö varmistaa, että kaikki huoltajat pääsevät tiedon äärelle digitaalisissa palveluissa. Virallinen ja epävirallinen viestintä erotetaan toisistaan.
  • Henkilöstö sopii huoltajien kanssa kuvien ottamisesta ja julkaisemisesta sekä lasten tuotosten julkaisemisesta.
  • Lasten kanssa puhutaan digitaalisista palveluista, joita käytetään pedagogisen dokumentoinnin yhteydessä.
  • Henkilöstö huomioi tietoturvan ja tekijänoikeudet lasten kuvien ja heidän tuotostensa julkaisussa.
  • Kunnioittaa lasten yksityisyydensuojaa digitaalisissa ympäristöissä.
  • Tuntee tietosuoja- ja tietoturvaohjeet ja noudattaa niitä.
  • Huolehtii tietosuojasta lasten kuvien ja tuotosten julkaisussa.
  • Kertoo huoltajille henkilötietojen käsittelystä esiopetuksessa (ml. Koski) esiopetuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti.
  • Tietää, mitä turvakielto tarkoittaa, ja osaa kertoa turvakiellon alaisten tietojen käsittelystä perheille varhaiskasvatuksen järjestäjän ohjeiden mukaisesti. *Turvakielto tarkoittaa turvallisten tietojärjes-telmien käyttöä, pääsyn rajoittamista valtuutettuihin henkilöihin sekä perheiden informoimista siitä, miten heidän lastensa tiedot suojataan turvakiellon ohjeiden mukaisesti, jotta lasten yksityistietojen käsittely on turvallista ja kunnioittavaa.
  • Lasten kanssa keskustellaan kestävästä teknologian käytöstä ja siitä, että teknologian uusiminen ja käyttö kuluttavat luonnonvaroja.
  • Lapsille tarjotaan laadukasta sisältöä niin käyttäjälähtöisyyden kuin pedagogiikankin näkökulmasta.
Tiedonhallinta ja erilaiset työskentelytavat
  • Lasten kanssa pohditaan, mitä pulmia teknologian keinoin voisi ratkaista. Lasten kanssa myös opetellaan kuvailemaan, miten pulman voisi ratkaista.
  • Tutustutaan yhdessä tiedonhakuun hakemalla tietoa lapsia kiinnostavista asioista sekä ajankohtaisista aiheista ja ilmiöistä.
  • Tutustutaan selaimen peruskäyttöön.
  • Keskustellaan tiedon luotettavuudesta laajan tekstikäsityksen* mukaisesti ja harjoitellaan tiedon kriittistä arviointia.   *Monilukutaitoon liittyvä laaja tekstikäsitys tarkoittaa, että tekstit voivat olla sanallisia, kuvallisia, auditiivisia, numeerisia tai  kinesteettisiä symbolijärjestelmiä taikka niiden yhdistelmiä.
  • Pohditaan, millaiset hakusanat ovat tarkoituksenmukaisimpia tiedonhaussa. Lapset saavat itse harjoitella hakusanojen kirjoittamista sekä kuva- ja äänihaun käyttöä.
  • Luokittelua ja ryhmittelyä tehdään pelillisesti ja leikillisesti digitaalisissa palveluissa. Lapset tutustuvat käsitekarttoihin ja opettelevat luomaan sellaisia digitaalisesti (mindmaps).
  • Luodaan yhteyksiä sekä sanallistetaan ja tehdään näkyväksi yhteyksiä asioiden välillä.
  • Lapsia kannustetaan esittämään kysymyksiä, joihin etsitään yhdessä vastauksia digitaalisia palveluja hyödyntäen.
  • Lasten kanssa tutustutaan ja kokeillaan monipuolisesti sekä mielikuvituksen ja leikin kautta teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä.
  • Käytetään monipuolisesti pedagogisia sovelluksia ja luovia sovelluksia, jotka antavat lapsille mahdollisuuden toimia tuottajina.
  • Lapset käyttävät kuvia ja videoita monipuolisesti sekä oppivat yhdistämään niitä ääniin, teksteihin tai animaatioihin.
  • Lapsia kannustetaan toteuttamaan ideoitaan helppokäyttöisiä sovelluksia hyödyntäen. Esim. kokeillaan, keksitään, rakennetaan ja luodaan.
  • Lapset saavat apua ideoidensa toteuttamiseen digitaalisissa ympäristöissä. Yhdistetään analogisia ja digitaalisia materiaaleja.
  • Rikastetaan lasten mielikuvitusta ja leikitellään digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksilla.

 

  • Tutustuu tiedonhakuun hakemalla tietoa lapsia kiinnostavista asioista sekä ajankohtaisista aiheista ja ilmiöistä.
  • Keskustellaan tiedon luotettavuudesta laajan tekstikäsityksen mukaisesti. Harjoitellaan lasten kanssa tiedon kriittistä arviointia.
  • Keskustellaan lasten kanssa, mitä pulmia teknologian keinoin voisi ratkaista ja miten niitä voisi ratkaista. Lasten kanssa myös opetellaan kuvailemaan, miten pulman voisi ratkaista.
  • Lapset ovat lähtökohtana tiedon esittelyssä. Tietoa esitetään lapsille kielellisesti, kuvallisesti ja kehollisesti.
  • Hyödynnetään varhaiskasvatuk-sessa opittuja taitoja tutkivasta ja luovasta teknologian käytöstä sekä syvennetään harjoituksia asteittain tutkimusprosesseissa.
  • Herätellään motivaatiota tutkivaan työskentelyyn. Luodaan lapsille mahdollisuuksia kokeilla luovaa tuottamista digitaalisissa palveluissa laajan tekstikäsityksen mukaisesti.
  • Rikastetaan lasten mielikuvitusta ja leikitellään digitaalisten ympäristöjen mahdollisuuksilla.
  • Tehdään tutkimuksia käyttämällä apuna teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä. Näitä hyödynnetään havaintojen tekemisessä, tiedon jäsentämisessä ja tiedon ymmärtämisessä.
  • Tehdään pidempikestoisia tutkimushankkeita, joissa hyödynnetään teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä. Lasten osallisuus hankkeessa sekä heidän ajatuksensa ja ideansa huomioidaan, kun henkilöstö rohkaisee ja syventää lasten aloitteita teknologiaa ja digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
  • Henkilöstö tukee lasten yksilöllisiä tapoja ilmaista itseään. Lapsille annetaan mahdollisuuksia monipuoliseen kokeiluun ja ilmaisuun digitaalisten ympäristöjen avulla.
  • Digitaalisissa palveluissa luodaan lapsia kiinnostavaa, ajankohtaista sisältöä. Hyödynnetään leikillisiä ja pelillisiä työskentelytapoja.

 

Vuorovaikutus
  • Jokainen lapsi saa monipuoliset mahdollisuudet osallistua ja aktiivisesti vaikuttaa leikkien ja oppimisen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin, joissa käytetään digitaalisia työkaluja.
  • Lapset harjoittelevat oman sisällön tuottamista hyödyntäen käytössä olevaa digitaalista ympäristöä.
  • Lapset pääsevät eläytymään fiktiivisiin rooleihinsa, satuihinsa ja tarinoihinsa hyödyntäen digitaalisia mahdollisuuksia.
  • Pohditaan yhdessä, millaisia kuvia ja viestejä voidaan lähettää sekä miltä tuntuu vastaanottaa erilaisia viestejä.
  • Opetellaan emojien sopivaa käyttöä.
  • Harjoitellaan viestintätaitoja yhteisessä digitaalisessa työskentelyssä. Lapsille annetaan mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa yksilöllisillä ja vaihtoehtoisilla tavoilla.
  • Opetellaan auttamaan kaveria tarvittaessa.
  • Harjoitellaan sosioemotionaalisia taitoja. Lasten kanssa harjoitellaan toimimaan kiusaamista ennaltaehkäisten.
  • Tutustutaan yhdessä osallisuutta lisääviin digitaalisiin palveluihin.
  • Lapset saavat harjoitella vuorovaikutusta digitaalisissa palveluissa toisen ryhmän/päiväkodin/ulkoisen osapuolen kanssa. Samalla harjoitellaan asiallista käyttäytymistä digitaalisessa palvelussa.
  • Digitaalisia mahdollisuuksia hyödynnetään, kun luodaan ympäristöä, jossa kaikki pääsevät loistamaan kehityksensä, ikävaiheensa ja edellytystensä mukaan.
  • Ylläpidetään myönteistä suhtautumista digitaalisiin vuorovaikutteisiin palveluihin. Ratkaistaan yhdessä mahdollisia digitaalisissa palveluissa kohdattuja ongelmia.
  • Hyödynnetään digitaalisia mahdollisuuksia lasten kanssa fiktiivisiin rooleihin, satuihin ja tarinoihin eläytymisessä. Samalla lapset oppivat työskentelemään yhdessä.
  • Tutustutaan yhdessä osallisuutta lisääviin digitaalisiin palveluihin.
  • Henkilöstö hyödyntää digitaalisia palveluja yhteydenpidossa huoltajiin ja vuorovaikutusta vahvistaen.
  • Suljettuja yhteisöllisiä palveluja hyödynnetään tarkoituksen-mukaisesti. Lasten kanssa harjoitellaan oman sisällön tuottamista hyödyntäen käytössä olevaa digitaalista ympäristöä.
  • Lapsille annetaan mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa yksilöllisillä ja vaihtoehtoisilla tavoilla.
  • Tutustutaan yhdessä osallisuutta lisääviin digitaalisiin palveluihin.
  • Digitaalisia ympäristöjä käytetään lasten ajatusten ja mielenkiinnon kohteiden näkyväksi tekemisessä.
  • Vahvistetaan lasten uskoa omiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa. Lisäksi varmistetaan jokaisen lapsen monipuoliset osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet digitaalisten palvelujen avulla.
Digitaaliset palvelut ja ympäristöt

 Digitaalisella palvelulla tarkoitetaan opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia sovelluksia ja ohjelmia. 

  • Jamf Safe Internet
  • Päikky
  • Prion
  • Widgit online

Digitaalisella ympäristöllä tarkoitetaan laajemmin ottaen kaikkia opetuksen ja varhaiskasvatuksen käytössä olevia digitaalisia ratkaisuja, palveluita, laitteita ja välineitä.