Perusopetus, luokat 1–6

Meillä on pieniä ja keskisuuria kouluja vuosiluokille 1-6, jotka sijaitsevat maantieteellisesti eri puolilla kuntaa.

Aamu- ja iltapäivätoiminta

Aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu 1.–2.-luokkalaisille sekä lapsille, joilla on erityistarpeita.

Toiminnan tarkoituksena on edistää lasten hyvinvointia ja terveyttä sekä tukea kodin ja koulun kasvatustyötä.

Lapsille tarjotaan ennen koulupäivää ja sen jälkeen turvallinen ympäristö, jossa he voivat aikuisen ohjauksessa osallistua monipuoliseen ja stimuloivaan toimintaan.

 

Aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään seuraavissa yksiköissä:

  • Vöyrin keskusta – Koskeby skola (myös Rökiö skolan oppilaille)
  • Oravainen – Oravaisten koulu
  • Maksamaa – Maxmo kyrkoby skola
  • Karvsor – Karvsor skola
  • Kimo – Solbacken

 

Lomakkeet

Ilmoittautuminen aamu- ja iltapäivähoitoon

Aamu- ja iltapäivähoidon irtisanominen

Lomakkeet toimitetaan sivistystoimistoon.

Iltapäivätoiminta 100 €/kuukausi

Aamutoiminta 60 €/kuukausi

Aamu- ja iltapäivätoiminta 120 €/kuukausi

Aamu- ja iltapäivätoiminta pohjautuu:

Aamu- ja iltapäivähoidon suunnitelma on tarkistettavana

Toiminnan sisällön valinnassa kiinnitetään erityistä huomiota leikkiin, luovaan toimintaan ja myönteisiin elämyksiin.

Lisäksi toiminta tarjoaa mahdollisuuksia sosiaaliseen vuorovaikutukseen, esteettisiin kokemuksiin, vireyttä edistäviin fyysisiin aktiviteetteihin sisä- ja ulkotiloissa sekä myös omaan toimintaan, rentoutumiseen ja lepoon.

Toiminnassa myös panostetaan kehitystä tukeviin aktiviteetteihin, kuten kädentaitoihin, kielelliseen ja visuaaliseen ilmaisuun, musiikkiin ja arkiaskareisiin. Tarvittaessa lapsille voidaan myös antaa mahdollisuus tehdä koulusta saatuja kotiläksyjä.

Lapsilla tulee itse olla mahdollisuus vaikuttaa siihen, mille aktiviteeteille he omistautuvat aamu- ja iltapäivätoiminnassa.

  • Tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lasten tunne-elämää ja eettistä kasvua.
  • Tukea lasten hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa, ehkäistä syrjäytymistä ja edistää osallisuutta.
  • Tarjota lapsille monipuolisia mahdollisuuksia osallistua ohjattuun ja virkistävään toimintaan sekä mahdollistaa lepo rauhallisessa ympäristössä ammattitaitoisen ja tehtävään sopivan ihmisen valvonnassa.
  • 1.-luokkalaisilla ei ole enää oikeutta osallistua varhaiskasvatukseen.
  • Näillä lapsilla ei myöskään lain mukaan ole oikeutta aamu- ja iltapäivätoimintaan lomien aikana, mutta kunnat saavat itse päättää, järjestävätkö ne toimintaa vai eivät.
  • Lapset, jotka voivat tulla koululomien aikana päiväkotiin, ovat sellaisia lapsia, joilla on paikka jossain aamu- ja iltapäivähoidon yksikössämme siihen asti, kunnes he aloittavat kolmannen luokan (poikkeustapauksissa vanhemmat lapset, joilla on erityistarpeita)
  • Näillä lapsilla ei tule olla varhaiskasvatussopimusta!
  • Lyhyemmillä lomilla he maksavat aamu- ja iltapäivähoidon sopimuksen mukaisen maksun.

 

Kesälomalla:

  • Kun iltapäiväkerhoon palautetussa kesälomalomakkeessa ilmoitetaan, että lapsella on tarve kesähoitoon, tulee iltapäiväkerhon laatia kesähoidolle uusi sopimus lapsen tarvitsemien hoitotuntien perusteella.
  • Koska kouluaikaa ei vähennetä kesällä, ovat useimmat sopimukset korkeammassa hintaluokassa. Siis enemmän kuin 4 tuntia päivässä ja kenties useampi päivä kuukaudessa.
  • Jos perhe jo maksaa täydestä ajasta (eli 120 €), ei sopimusta tarvitse muuttaa, vaan sitä pelkästään pidennetään sillä ajalla, jolle on hoitotarve.
  • Kun iltapäiväkerhon henkilöstö on tehnyt uuden sopimuksen vanhempien kanssa, sopimus toimitetaan toimiston sihteerille, joka kirjaa sopimuksen asianmukaisesti.

Kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain 1 §:n piiriin kuuluville lapsille voidaan järjestää aamu- ja iltapäivätoimintaa erityishuoltona, kuten kuntouttavana aamu- ja iltapäivätoimintana, jolloin toiminta on perheille maksutonta.

Nämä lapset, jotka kuuluvat erityishuoltolain soveltamisalaan, saavat toiminnassa mahdollisuuden ohjattuun vuorovaikutukseen samanikäisten lasten kanssa, mikä tukee heidän viestintäänsä ja auttaa heitä oppimaan asioita yhdessä toisten lasten kanssa. Muut vammaisten lasten perheet maksavat tavallisen maksun.

Maksuttoman ja kuntouttavan aamu- ja iltapäivätoiminnan kriteerit:

  • Tarve ja tarpeen laajuus (esim. puolikas tai kokonainen päivä) on kirjattu lapsen erityishuoltosuunnitelmaan tai asia mainitaan siihen kuuluvassa yksilöllisessä palvelusuunnitelmassa.
  • Vanhemmat hakevat maksutonta aamu- ja iltapäivätoimintaa sekä toimittavat tarpeelliset asiakirjat.
  • Kuntouttavaa ja maksutonta aamu- ja iltapäivätoimintaa myönnetään ensimmäisestä kuukaudesta hakemuksen toimittamisen jälkeen.

 

Huoltajien vapaasti muotoillusta hakemuksesta tulee ilmetä seuraavat asiat:

  • Lapsen tiedot
  • Huoltajien tiedot
  • Hoitopaikka
  • Lyhyt kuvaus valintaperusteista maksuttomaan ja kuntouttavaan aamu- ja iltapäivätoimintaan
  • Liitteet: Erityishuoltosuunnitelma tai yksilöllinen palvelusuunnitelma

Koululla on oma Hem och Skola -yhdistys, johon kuuluu viisi hallituksen jäsentä ja yksi opettajien edustaja. Uusi hallitus valitaan joka syksy.

Yhdistys haluaa toiminnallaan lisätä koululaisten viihtyvyyttä ja helpottaa opettajien työtä. Jokaisella luokalla on yhdessä valitut luokkavanhemmat, jotka toimivat yhteyshenkilöinä muille vanhemmille ja vanhempainyhdistyksen hallitukselle.

Koulu toivoo hyvää yhteistyötä kodin kanssa. Jos teillä on lapsen koulunkäyntiin liittyviä kysymyksiä, otattehan ensisijaisesti yhteyttä luokanopettajaan. On tärkeää ottaa yhteyttä ja keskustella huolenaiheista hyvissä ajoin.

Me aikuiset olemme vastuussa siitä, että lapsemme oppivat hyviä käytöstapoja. Kun näytämme itse hyvää esimerkkiä kaikissa tilanteissa, tarjoamme nuorillemme mallia koko elämäksi.

Kannustakaa toisianne olemaan ihmisiä, joiden kanssa on hauska viettää aikaa.

Pyydämme teitä vanhempia muistuttamaan lapsia kypärästä, jos he pyöräilevät kouluun.

 

Hem och Skola -yhdistys suosittelee:

- oppilaiden ei kannata lähteä kouluun niin aikaisin aamulla, että he joutuvat turhan pitkään odottamaan koulun pihalla oppitunnin alkua.

- oppilaiden kannattaa pukeutua tarkoituksenmukaisesti niinä päivinä, kun heillä on liikuntaa (pyyhe mukaan).

- kaikki vaatteet kannattaa merkitä.

- kaikki käyttävät vaaleapohjaisia sisäkenkiä.

- kaikki käyttävät kypärää, jos he kulkevat koulumatkansa pyörällä. Toivomme vanhemmilta tukea tässä asiassa!

 

Muistakaa:

- riittävä uni on lapsille tärkeää.

- kotiläksyt ovat osa koulutyötä.

- vanhempien tuki ja mielenkiinto ovat korvaamaton apu koulutyössä.

- opimme hyvät käytöstavat jo kotona.

- lapsille on hyvä lukea ääneen.

Kerhotoiminnan päätavoitteena on lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia. Tarkoituksena on, että kaikki lapset ja nuoret voivat koulupäivän yhteydessä harrastaa ilmaiseksi jotain, josta he pitävät. Toimintaa järjestetään oppilaiden toiveiden ja ohjaajien saatavuuden perusteella.